• امروز : پنج شنبه, ۲۹ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل 3628 امروز 9

اخبار ویژه

۸ عضو داعش در حمله طالبان در ولایت فاریاب کشته شدند کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: حوادث لبنان تکان‌دهنده و نقض قوانین بین‌المللی است رهبر طالبان: نیروهای امنیتی با مردم رفتار نیک داشته باشند رئیس‌جمهور ترکمنستان:جامعه جهانی با واقع بینی به افغانستان کمک کند علماء و بزرگان ولایت جوزجان خواستار توجه به پروژه‌های انکشافی در این ولایت شدند معین امور جوانان وزارت فرهنگ:۲۰ میلیون جوان در کشور واجد شرایط کار هستند برخی اعضای سازمان ملل از طالبان خواستند حقوق زنان را تامین کند معاون سیاسی ریاست‌الوزرا: تعامل مثبت با کشورها اولویت امارت اسلامی است استانکزی: نشست‌های مخالفان در خارج از افغانستان تاثیری ندارد برگزاری نشست کمیسیون سیاسی طالبان به ریاست مولوی عبدالکبیر وزارت عدلیه طالبان: شهرک خالد بن ولید در ولایت بلخ را دولتی اعلام کرد خیرخواه: حکومت طالبان از همه اقوام تشکیل شده است خالد مشعل: از مطالبات خود کوتاه نمی‌آییم ۹ شهید و ۲۷۵۰ زخمی در انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان تیم ملی فوتسال در دومین دیدار خود روز چهارشنبه با تیم ملی آرژانتین بازی می‌کند

1

۳۱ آگست با خروج آخرین سرباز امریکایی حضور ۲۰ساله واشنگتن در افغانستان پایان یافت

  • کد خبر : 63974
  • 11 سنبله 1403 - 0:02
۳۱ آگست با خروج آخرین سرباز امریکایی حضور ۲۰ساله واشنگتن در افغانستان پایان یافت

نیروهای امریکایی و متحدانش ۲۳ سال پیش از امروز با شعار پیکار با گروه‌های هراس‌افگن به افغانستان هجوم آوردند که سرانجام پس از دو دهه حضور شان در این کشور، آخرین سرباز نیروهای امریکایی در ۳۱ اگست ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون شد. نیروهای ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ میلادی پس از حمله‌های مرگ‌بار یازدهم سپتامبر […]

نیروهای امریکایی و متحدانش ۲۳ سال پیش از امروز با شعار پیکار با گروه‌های هراس‌افگن به افغانستان هجوم آوردند که سرانجام پس از دو دهه حضور شان در این کشور، آخرین سرباز نیروهای امریکایی در ۳۱ اگست ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون شد.

نیروهای ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ میلادی پس از حمله‌های مرگ‌بار یازدهم سپتامبر بر برج‌های بزرگ تجارتی در شهر نیویارک این کشور، با شعار پیکار با هراس‌افگنی به افغانستان هجوم آوردند.

جورج بوش رییس‌جمهور وقت امریکا در این باره گفته بود: به دستور من، نظامیان ایالات متحده حملات را بر تاسیسات هراس‌افگنی نظامی القاعده در رژیم طالبان در افغانستان آغاز کرده است.

نظامیان امریکایی به پشتیبانی نیروهای بریتانیایی حمله‌های شان را در هفتم اکتوبر ۲۰۰۱ میلادی بالای حکومت وقت افغانستان آغاز کردند. در پنجم دسمبر همان سال و پس از امضای توافق‌نامه بن، حامد کرزی به حیث رییس‌جمهور موقت افغانستان برگزیده شد.

در دو دهه حضور امریکا در افغانستان، شمار نظامیان این کشور گاهی افزایش و گاهی هم کاهش یافت و سر انجام پس از آن‌که نیروهای ایالات متحده اسامه بن لادن رهبر القاعده را در هیبت‌آباد پاکستان کشتند، بارک اوباما رییس‌جمهور وقت امریکا دستور خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان را صادر کرد.

بارک اوباما در آن زمان گفت: ایالات متحده امریکا عملیاتی را انجام داد که در نتیجه آن اسامه بن لادن رهبر القاعده کشته شد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی ماموریت نیروهای ایالات متحده و ناتو پایان یافت و مسوولیت جنگ بر دوش سربازان حکومت وقت قرار گرفت. در بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ حملات امارت اسلامی نیز شدت یافت.

دونالد ترمپ رییس‌جمهور ایالات متحده پس از به قدرت رسیدن، خلیل‌زاد را به عنوان نماینده ویژه امریکا برای صلح افغاستان گماشت و در نتیجه در سال ۲۰۲۰ میلادی توافق‌نامه صلح میان ایالات متحده و طالبان در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید. بر بنیاد این توافق‌نامه، سربازان ایالات متحده تا ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی فرصت داشتند تا افغانستان را به گونه کامل ترک کنند.

جو بایدن، چهارمین رییس‌جمهور امریکا که در جنگ افغانستان دخیل بود نیز سال ۲۰۲۱ میلادی را آخرین مهلت برای خروج قوای امریکایی از افغانستان خواند.

معین گل سمکنی آگاه سیاسی گفت: توافقی را زیر نام توافق‌نامه صلح دوحه به امضا رساند که منجر به این شد که آنان [امریکایی] افغانستان را ترک کنند.

در این سال، ولایت‌ها یکی پی دیگری سقوط کردند و با فرار اشرف غنی رییس‌جمهور پیشین کشور در پانزدهم آگست، نیروهای امارت اسلامی وارد کابل شده و بر ارگ ریاست‌جمهوری تسلط یافتند.

سر انجام آخرین سرباز نیروهای ایالات متحده به تاریخ ۳۱ آگست سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان بیرون شد و به این گونه حضور بیست ساله امریکا در کشور پایان یافت.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=63974

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.