• امروز : جمعه, ۳۰ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
کل 3641 امروز 9

اخبار ویژه

همکاری اسلام‌آباد و مسکو برای بهبود اوضاع افغانستان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بار دیگر بلینکن را در مورد خروج از افغانستان فراخواند مفتی اهل سنت عراق: حمایت از آرمان فلسطین بر اساس کلمه توحید بر همه مسلمانان واجب است مجمع عمومی سازمان ملل متحد: قطعنامه‌‌ی علیه رژیم صهیونیستی را تصویب کرد وزیر مهاجرین با سفیر قطر در کابل دیدار کرد واکنش طالبان به نگرانی اعضای شورای امنیت حقایق باید در نظر گرفته شود بانک مرکزی: ارزش افغانی در برابر دالر سه درصد افزایش یافته است وزیرخارجه: هیئت امارت اسلامی در نشست فارمت مسکو شرکت می‌کند حقانی: جامعه جهانی پذیرفته که افغانستان تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست طالبان به نشست مشورتی فرمت مسکو در مورد افغانستان دعوت شدند وزیر داخله: جنگ در کشور پایان یافته و زمان بازسازی فرا رسیده است ۱۸۵ هزار پرونده در یک سال گذشته از سوی ستره محکمه حل و فصل شده است محمد نبی عمری: به مشورت و نظر مردم نیاز داریم ۸ عضو داعش در حمله طالبان در ولایت فاریاب کشته شدند کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: حوادث لبنان تکان‌دهنده و نقض قوانین بین‌المللی است

0

واکنش طالبان به نگرانی اعضای شورای امنیت حقایق باید در نظر گرفته شود

  • کد خبر : 64840
  • 30 سنبله 1403 - 0:27
واکنش طالبان به نگرانی اعضای شورای امنیت حقایق باید در نظر گرفته شود

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه در واکنش به گفته‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفته است که اطلاعات درباره افغانستان نباید از مخالفان شنیده شود. سرپرست وزارت خارجه بار دیگر اطمینان داده است که امارت اسلامی هرگز اجازه نخواهد داد تا خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر کار گرفته شود. امیرخان متقی افزوده است: […]

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه در واکنش به گفته‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفته است که اطلاعات درباره افغانستان نباید از مخالفان شنیده شود.

سرپرست وزارت خارجه بار دیگر اطمینان داده است که امارت اسلامی هرگز اجازه نخواهد داد تا خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر کار گرفته شود.

امیرخان متقی افزوده است: ما باز هم از شورای امنیت و ملل متحد می‌خواهیم که حقایق افغانستان در نظر گرفته شود، چه در عرصه حقوقی بشر چه در عرصه امنیت چه در عرصه اقتصادی و همین حالت فعلی با چهار دهه گذشته قیاس شود.

برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز گذشته (چهارشنبه) ضمن نگرانی از کار گرفته شدن خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر، از اوضاع حقوق بشری در افغانستان نیز انتقاد کردند.

رزا اوتونبایوا رییس دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان در این نشست گفته است که محدودیت‌های بین‌المللی سبب شده تا حکومت‌داری در افغانستان دشوار شود و افغانستان در شرایط کنونی از جامعه جهانی جدا شده است.

خانم اوتونبایوا در نشست شورای امنیت هم‌چنان گفته است که در سه سال پسین امنیت و ثبات در افغانستان به گونه بی‌پیشینه‌یی تامین شده است. نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان از نافذ شدن قانون وزارت امر به معروف و نهی از منکر نارضایتی کرده است.

رزا اوتونبایوا گفته است: ما امیدوار بودیم که این نشانه شروع خوبی برای فصل جدیدی در گفت‌وگوی معنادارتر مطابق با توصیه‌های ارزیابی مستقل باشد. اما تصویب قانون نظارت اخلاقی اندکی پس از نشست دوحه این روند را تضعیف کرده است. این قانون چه خواسته یا نخواسته، برخی از طاقت‌فرساترین محدودیت‌ها  بر مردم افغانستان ایجاد کرده که قبلاً جامعه بین‌المللی آن را محکوم کرده است.

نماینده قزاقستان در این نشست گفته است که این کشور موقف سازمان ملل را درباره به رسمیت شناسی حکومت سرپرست افغانستان در سطح بین‌المللی دنبال می‌کند.

نماینده قزاقستان گفته است: قزاقستان مستقیما موقف سازمان ملل را درباره به رسمیت شناسی طالبان در سطح بین‌المللی دنبال می‌کند.

در سوی دیگر نماینده جاپان در این نشست گفته است: از طریق سفارت ما در کابل، ما به بررسی اوضاع ادامه می‌دهیم و با مقام‌های طالبان گفت‌وگو خواهیم کرد. با وجود او ضاع دشوار، جاپان تعامل خود را افغانستان متوقف نخواهد کرد و از مردم افغانستان پشتیبانی خواهد کرد.

نماینده‌های ایران و هند تاکید کرده‌اند که تهران و دهلی‌نو در زمینه تامین صلح و ثبات در افغانستان همکاری می‌کنند. نماینده ایران خواستار مبارزه با هراس‌افگنی و بازنگری چگونگی دست‌رسی دختران به آموزش در افغانستان شده است.

امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفته است: ما بار دیگر از حاکمان فعلی می‌خواهیم تا در امر‌ مبارزه با تروریزم جدی باشند و تمامی گروه‌های تروریستی را نابود کنند. محدودیت‌های وضع شده در عرصه دست‌رسی زنان برای آموزش نگران کننده است و ما از حاکمان افغانستان می‌خواهیم تا بر ‌پالیسی‌های کنونی بازنگری کنند.

نماینده هند گفته است: هند از نزدیک وضعیت در افغانستان را تحت نظارت دارد تا با شرکای منطقوی و جهانی در راستای تامین صلح و ثبات در این کشور همکاری کند.

اما نماینده ایالات متحده امریکا که خواهان گماشتن نماینده ویژه برای افغانستان نیز شده، همراه با برخی از کشورهای دیگر تاکید کرده است که هر گونه تعامل با حکومت سرپرست باید بر مبنای پابندی به حقوق بشر و حقوق زنان استوار باشد.

نماینده امریکا در این نشست گفته است: ایالات متحده متعهد به رسیدگی به نیازمندی‌های بشری مردم افغانستان است و ما به حمایت از پالیسی تعامل با طیف وسیعی از افغان‌ها به‌شمول طالبان روی منافع مشترک ادامه می‌دهیم؛ اما صادقانه بگویم که وضعیت حقوق بشری که سریعا در حال بدتر شدن است، تعامل با طالبان را از زاویه‌های مختلف پرسش برانگیز می‌سازد.

سیما باهوس رییس بخش زنان سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفته است: ما نباید حقوق زنان یا نمایندگی زنان را برای دستیابی به برخی پیشرفت‌های احتمالی و فزاینده، چه در زمینه مبارزه با مواد مخدر یا پیشگیری از تروریسم، مبادله کنیم. این رویکرد در دهه ۱۹۹۰ ما را شکست داد و بازهم ما را شکست خواهد داد.

نماینده پاکستان در نشست روز گذشته شورای امنیت بار دیگر ادعا کرده که تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در افغانستان حضور دارد.

منیر اکرم نماینده پاکستان در سازمان ملل گفت: تی‌تی‌پی همانطور که یک گروه مورد نگرانی پاکستان است، باید مورد نگرانی منطقه و جهان باشد. این گروه بزرگ‌ترین گروه تروریستی است که در افغانستان لانه کرده است.

در پایان این نشست قطع‌نامه‌ای نیز از سوی اشتراک کنندگان صادر شد که بر اساس آن، اعضای این نشست خواستار رفع محدودیت‌ها بر زنان و دختران در افغانستان شدند و همچنان از امارت اسلامی خواستند تا به گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه فعالیت در افغانستان را بدهد.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=64840

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.