• امروز : جمعه, ۲۷ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 3987 امروز 10

اخبار ویژه

جنبش اعتراضی چمن: پاکستان در صدد غصب و تصرف خاک چمن است روسیه: آمریکا بر اقدامات اسرائیل سرپوش می‌گذارد غلامی ستاره تیم ملی فوتسال افغانستان به باشگاه (limones 5 agency) اسپانیا پیوست اوچا:دولت آلمان ۱۱٫۲ میلیون دالر به افغانستان کمک کرده است شهادت یحیی سنوار در نبرد با ارتش رژیم صهیونیستی فرماندهی پلیس نیمروز: ۱۲ تن مواد مخدر در این ولایت کشف و امحا شد در دو ماه گذشته ۹۵۰۰ تُن پیاز از قندهار به کشورهای پاکستان و هند صادر شده است وزارت صنعت:در شش ماه نخست سال جاری به ارزش ۸۰ میلیون دالر زعفران از افغانستان صادر شده است بازگشایی راه تورخم پس از دو ماه معاون سیاسی ریاست‌الوزرا:دو عضو دائم شورای امنیت با امارت اسلامی همکاری می‌کنند بازگشت بیش از ۵۷۴ هزار پناهجوی افغانستان از ایران و پاکستان یوناما: خواستار حضور افغانستان در نشست آتی تغییرات اقلیمی شد رهبر جنبش تحفظ پشتون‌‌ها: خواستار حمایت اقوام غیر پشتون افغانستان از این جنبش شد ملاعبدالغنی برادر:کشت خشخاش به صفر رسیده است وزارت صنعت: افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی ترکیه شرکت می‌کند

2

ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان جاده‌های مناطق باستانی را بازسازی می‌کند

  • کد خبر : 65465
  • 13 میزان 1403 - 3:06
ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان جاده‌های مناطق باستانی را بازسازی می‌کند

صفی‌الله رائد رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان گفته است که امارت اسلامی جاده‌های مناطق باستانی را که تا اکنون از چشم گردش‌گران در این ولایت دور مانده‌اند، بازسازی می‌کند. رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان گفته است: ساحاتی که زیاد مشهور نشدند و به معرفی نیاز دارند، بعضی مشکلات دارند، مثلن سرک‌های این ساحات خامه هستند […]

صفی‌الله رائد رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان گفته است که امارت اسلامی جاده‌های مناطق باستانی را که تا اکنون از چشم گردش‌گران در این ولایت دور مانده‌اند، بازسازی می‌کند.

رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان گفته است: ساحاتی که زیاد مشهور نشدند و به معرفی نیاز دارند، بعضی مشکلات دارند، مثلن سرک‌های این ساحات خامه هستند و نیاز به بازسازی دارند. با اداره محلی ولایت بامیان و ریاست فواید عامه در هماهنگی هستیم تا سرک‌های این ساحات پخته شوند.

از سویی هم باشندگان ولسوالی یکاولنگ ۲ گفته‌اند که امسال شمار زیادی از گردش‌گران از ساحات تاریخی این ولسوالی به‌ویژه قلعه‌ی چهل برج بازدید کرده‌‌اند.

به گفته‌ی آنان، در صورت توجه بیشتر به صنعت گردش‌گری، حکومت و باشندگان بامیان می‌‌توانند از این رهگذر عواید خوبی بدست آورند.

دولت حسین باشنده ولسوالی یکاولنگ نمبر دو گفت: حضور خارجی‌ها در این‌جا در حکومت پیشین بیشتر بود؛ اما حالا کم‌تر است. گردش‌گران داخلی هنوز زیاد میایند.

قربان یکی دیگر از باشنده‌های ولسوالی یکاولنگ نمبر دو می‌گوید: مردم بسیار زیاد از این مکان به‌خاطر تاریخش دیدن می‌کنند و بسیاری‌ها به دیدن این‌ برج‌ها میایند.

چهل برج یکی از قلعه‌های نظامی و بازمانده تاریخی از دوره کوشانی‌ها است که پیشینه‌ی تاریخی آن به قرن‌های ۱۲‌ و ۱۳ میلادی بر می‌گردد. این مکان باستانی که در ولسوالی یکاولنگ نمبر دو موقعیت دارد، بر فراز تپه‌ی با چهل برج‌ کوچک و بزرگ از خشت‌خام، گل و سنگ ساخته شده است. از بسیاری این برج‌ها که در بخش پایینی این تپه جاه گرفته‌اند، اثرهای کمتری بر جا مانده است؛ اما برج‌های بالایی آن با سوراخ‌های مثلیی و تزیینات زیبای آراسته شده که هنوز هم توجه هر بیننده‌ای را به خود می‌کشاند.

در همین حال شماری از گردش‌گران که از ولایت‌ها به دیدن چهل برج آمده‌اند، انتظار دارند حکومت سرپرست درباره ایجاد سهولت، بازسازی و نگهداری این مکان باستانی و دیگر مکان‌های تاریخی در بامیان گام‌های عملی بردارند.

نورمحمد محمدی یکی از گردش‌گران گفت: از این ساحته باید مراقبت کنند. این‌جا نیاز به ترمیم دارد.

در فاصله چند متری این برج‌ها، یک میدان تمرین‌های رزمی وجود دارد که نزدیک به ۱۰ جریب زمین را در بر می‌گیرد. به گفته باشندگان محل، برخی از این آثارهای این میدان رزمی پابرجا است و به چشم می‌خورد؛ اما بسیاری بخش‌های آن در گذر زمان تخریب و از بین رفته است.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=65465

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.