• امروز : جمعه, ۲۷ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 3987 امروز 10

اخبار ویژه

جنبش اعتراضی چمن: پاکستان در صدد غصب و تصرف خاک چمن است روسیه: آمریکا بر اقدامات اسرائیل سرپوش می‌گذارد غلامی ستاره تیم ملی فوتسال افغانستان به باشگاه (limones 5 agency) اسپانیا پیوست اوچا:دولت آلمان ۱۱٫۲ میلیون دالر به افغانستان کمک کرده است شهادت یحیی سنوار در نبرد با ارتش رژیم صهیونیستی فرماندهی پلیس نیمروز: ۱۲ تن مواد مخدر در این ولایت کشف و امحا شد در دو ماه گذشته ۹۵۰۰ تُن پیاز از قندهار به کشورهای پاکستان و هند صادر شده است وزارت صنعت:در شش ماه نخست سال جاری به ارزش ۸۰ میلیون دالر زعفران از افغانستان صادر شده است بازگشایی راه تورخم پس از دو ماه معاون سیاسی ریاست‌الوزرا:دو عضو دائم شورای امنیت با امارت اسلامی همکاری می‌کنند بازگشت بیش از ۵۷۴ هزار پناهجوی افغانستان از ایران و پاکستان یوناما: خواستار حضور افغانستان در نشست آتی تغییرات اقلیمی شد رهبر جنبش تحفظ پشتون‌‌ها: خواستار حمایت اقوام غیر پشتون افغانستان از این جنبش شد ملاعبدالغنی برادر:کشت خشخاش به صفر رسیده است وزارت صنعت: افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی ترکیه شرکت می‌کند

1

وزارت اطلاعات و فرهنگ از جلوگیری قاچاق ۱۶۹ اثر به بیرون از کشور خبرداد

  • کد خبر : 66021
  • 25 میزان 1403 - 20:14
وزارت اطلاعات و فرهنگ از جلوگیری قاچاق ۱۶۹ اثر به بیرون از کشور خبرداد

سخنگوی وزارت فرهنگ می‌گوید این اثرها که شامل آثار فلزی، کتاب و اسناد تاریخی می‌شود، قرار بود روز گذشته از راه سپین بولدک کندهار به بیرون از کشور قاچاق شود. به گفته سخنگوی این وزارت سیزده قلم آثار یاد شده فلزی بوده و متباقی آن کتاب واسنادهای تاریخی را شامل می‌شود. این اثرها قرار است […]

سخنگوی وزارت فرهنگ می‌گوید این اثرها که شامل آثار فلزی، کتاب و اسناد تاریخی می‌شود، قرار بود روز گذشته از راه سپین بولدک کندهار به بیرون از کشور قاچاق شود.

به گفته سخنگوی این وزارت سیزده قلم آثار یاد شده فلزی بوده و متباقی آن کتاب واسنادهای تاریخی را شامل می‌شود. این اثرها قرار است بعد از ثبت از سوی مسئولان به موزیم انتقال داده شود.

خبیب غفران سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: روز گذشته در منطقه اسپین بولدک کندهار از سوی مسوولان اطلاعات و فرهنگ و کمیساری از قاچاق ۱۶۹ قلم آثر تاریخی جلوگیری شده است که درمیان آن سیزده اثر فلزی بوده، متباقی آن کتاب‌ها و اسناد که به ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت کندهار سپرده شد و بعد از ثبت به موزیم انتقال داده می‌شود.

در همین حال، برخی از باستان شناسان و فرهنگیان با آنکه بر اهمیت آثار تاریخی و باستانی در کشور تاکید می‌ورزند؛ اما می‌گویند که راه قاچاق آثار باستانی باید گرفته شود.

سرمحقق کتاب‌خان فیضی رئیس مرکز بین‌المللی تحقیقاتی کوشانی در این مورد گفت: باید نیروهای محافظت آثار باستانی تشکیل‌اش زیاد شده، و در هر ولایت و هر بندری که وابسته به افغانستان است باید توظیف شوند تا از قاچاق آن‌ها (اثرهای باستانی) جلوگیری شود.

در سوی هم، گفته می‌شود، امروز در زابل ۱۰۲ سکه تاریخی را کشف کرده است. ذبیح الله جوهر سخنگوی فرماندهی امنیه زابل گفته است که این سکه‌ها در ولسوالی شاه جوی از سه تن بدست آمده است که پیرامون آن تحقیقات جریان دارد.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=66021

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.