• امروز : جمعه, ۳۰ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
کل 3641 امروز 9

اخبار ویژه

همکاری اسلام‌آباد و مسکو برای بهبود اوضاع افغانستان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بار دیگر بلینکن را در مورد خروج از افغانستان فراخواند مفتی اهل سنت عراق: حمایت از آرمان فلسطین بر اساس کلمه توحید بر همه مسلمانان واجب است مجمع عمومی سازمان ملل متحد: قطعنامه‌‌ی علیه رژیم صهیونیستی را تصویب کرد وزیر مهاجرین با سفیر قطر در کابل دیدار کرد واکنش طالبان به نگرانی اعضای شورای امنیت حقایق باید در نظر گرفته شود بانک مرکزی: ارزش افغانی در برابر دالر سه درصد افزایش یافته است وزیرخارجه: هیئت امارت اسلامی در نشست فارمت مسکو شرکت می‌کند حقانی: جامعه جهانی پذیرفته که افغانستان تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست طالبان به نشست مشورتی فرمت مسکو در مورد افغانستان دعوت شدند وزیر داخله: جنگ در کشور پایان یافته و زمان بازسازی فرا رسیده است ۱۸۵ هزار پرونده در یک سال گذشته از سوی ستره محکمه حل و فصل شده است محمد نبی عمری: به مشورت و نظر مردم نیاز داریم ۸ عضو داعش در حمله طالبان در ولایت فاریاب کشته شدند کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: حوادث لبنان تکان‌دهنده و نقض قوانین بین‌المللی است

7

جبهه مقاومت از قطعنامه شورای امنیت و تعیین نماینده ویژه در مورد افغانستان استقبال کرد

  • کد خبر : 51569
  • 10 جدی 1402 - 23:59
جبهه مقاومت از قطعنامه شورای امنیت و تعیین نماینده ویژه در مورد افغانستان استقبال کرد

جبهه مقاومت ملی افغانستان از تصویب قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل و تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان استقبال کرده‌است. این جبهه امروز یک‌شنبه ۱۰ جدی، با نشر اعلامیه‌ای در این خصوص گفته که از زمان تسلط طالبان، افغانستان با چالش‌های عظیمی در زمینه‌های مشروعیت، امور بشردوستانه، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و […]

جبهه مقاومت ملی افغانستان از تصویب قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل و تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان استقبال کرده‌است.

این جبهه امروز یک‌شنبه ۱۰ جدی، با نشر اعلامیه‌ای در این خصوص گفته که از زمان تسلط طالبان، افغانستان با چالش‌های عظیمی در زمینه‌های مشروعیت، امور بشردوستانه، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران، امنیت، قومیت و اقتصاد مواجه بوده است.

به گفته این جبهه، فقدان یک استراتژی منسجم بین‌المللی، مبتنی بر منافع ملی افغانستان، باعث وخامت اوضاع شده و به طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی کمک می‌کند تا کشور را به تهدیدی برای صلح، امنیت و ثبات در منطقه تبدیل کنند.

بر بنیاد اعلامیه، تعامل بیشتر بین‌المللی، عمدتاً پراکنده، با طالبان و تعامل کمتر با مخالفان و قربانیان آن‌ها، که اكثر نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند، به طالبان این امکان را داده است تا از طریق ماشین جنگی شان كه شامل تیپ‌های انتحاري است، و شبکه‌های مدارس تسلط نظامی و ایدئولوژیکی خود را بر کشور تقویت کنند.

اعلامیه افزوده، “جبهه مقاومت ملى از اينکه شورای امنیت سازمان ملل متحد اکنون یک واکنش بین المللی یکپارچه‌تر و ساختارمندتر به وضعیت افغانستان را در نظر دارد، استقبال می‌نمايد. بيشتر از آن، جبهه مقاومت ملى از اينکه شوراى امنيت پس از بررسی، ارزیابی مستقل را به جای تأیید صریح، صرف “مورد توجه”، هرچند مثبت، قرار داده است، استقبال می‌کند.”

جبهه مقاومت تاکید کرده که این جبهه معتقد است، شورای امنیت و همه کشورهای عضو باید محتاط باشند و زمان بیشتری را برای بررسی ارزیابی مستقل و توصیه‌های آن، همراه با ارزیابی نظرات همه طرف‌ها، به ویژه مخالفان سیاسی، مدنی و نظامی طالبان، اختصاص دهند.

این جبهه افزوده، “ما قاطعانه معتقدیم که پرداختن به مسئله مشروعیت و فراگیر بودن حکومت، اصلاحات عاجل در حقوق بشر و همچنین مبارزه با تروریزم و پایان دادن به مداخلات خارجی باید بر تعامل اقتصادی و امنیتی با طالبان اولویت داشته باشد و کمک‌های بین المللی باید مستقیم تر به مردم افغانستان، دور از سوء استفاده طالبان صورت گیرد. تنها پیشرفت واقعی و ملموس در این زمینه‌ها می تواند ادامه تعامل با طالبان را در سایر زمینه ها توجیه کند.”

به گفته این جبهه، تجارب سی ساله با طالبان، به وضوح نشان می‌دهد که بدون اولویت بندی، تسلسل منطقی، شرط بندی و فشار، طالبان از تعامل به نفع رشد ترور سوء استفاده می‌کنند.

جبهه مقاومت در پایان گفته که “با توجه به عدم یک حکومت مشروع در افغانستان، ما از انتصاب فرستاده ویژه سازمان ملل استقبال می‌کنیم. ما بر این باوریم که تنها انتخاب یک فرستاده بی‌طرف با سطح بالای اعتبار بین‌المللی و آشنایی کامل با ماهیت درگیری در افغانستان، با مشورت با طرف‌های اصلی درگیری، ممکن است در ایجاد یک روند سیاسی واقعاً فراگیر و دموکراتیک مؤثر باشد و تعامل میان افغانستان و ذینفعان بین المللى را تسهيل نمايد.

این جبهه همچنین بر حضور فعال و بی‌طرف یونما با قابلیت‌هایی برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت و سایر آژانس‌ها، صندوق‌ها و برنامه‌های سازمان ملل در سراسر افغانستان، برای کمک به مردم افغانستان در این دوران دشوار، ضروری است.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل شب شنبه، قطعنامه‌ای را در مورد افغانستان تصویب کرد که بر بنیاد آن توصیه‌های گزارش ارزیابی کننده ویژه سازمان ملل تطبیق شود.

در این گزارش بر گفتگوهای بین‌الافغانی و افزایش مشارکت بین‌المللی به شیوه منسجم‌تر، تاکید شده‌است.

همچنین در این قطعنامه، سازمان ملل یک نماینده ویژه به منظور تطبیق این پیشنهادات برای افغانستان خواهد گماشت.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=51569

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.