• امروز : یکشنبه, ۱ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 September - 2024
کل 3668 امروز 0

اخبار ویژه

سفیر جدید طالبان در ازبکستان وارد تاشکند شد حزب‌الله: مناطق مختلف شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد اوچا:دفتر هماهنگی کمک‌های سازمان ملل: دولت هالند ۱۵ میلیون یورو به افغانستان کمک کرد ساختمان پارک ملی واخان تکمیل شد برای نخستین بار شفاخانه کادری دانشکده طب دانشگاه هرات فعال شد وزیر خارجه روسیه: هیچ کس خواهان وقوع جنگ هسته‌ای نیست اردوغان: اسرائیل قصد گسترش جنگ را در منطقه دارد یوناما: بر پشتیبانی درازمدت از مردم افغانستان تأکیدکرد وزارت معادن:این وزارت دست حلقه‌های مافیایی را از معادن‌ افغانستان کوتاه کرده است انتقاد سهیل شاهین از عدم عوت به نشست مجمع عمومی سازمان ملل معاون وزیر حج و اوقاف طالبان:در شرایط کنونی وحدت مسلمانان از همیشه مهم‌تر است منیر اکرم: به گفتگو با طالبان متعهد هستیم تیم ملی کرکت افغانستان در دومین بازی خود با افریقای جنوبی پیروز شد رئیس الوزرای طالبان: به هیچ کسی اجازه‌ی بحث نفاق‌افکنانه را نمی‌دهیم حنفی: از نهادهای مددرسان خواست به منظور ایجاد زمینه‌های کاری با امارت اسلامی همکاری کنند

10

در سیلاب‌های سه‌روز اخیر در چند ولایت ۲۱ نفر جان باختند

  • کد خبر : 58842
  • 08 جوزا 1403 - 1:08
در سیلاب‌های سه‌روز اخیر در چند ولایت ۲۱ نفر جان باختند

وزارت دولت برای رسیدگی به رویدادهای طبیعی آمار داده است که در سه روز پسین در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها در ۷ ولایت، ۲۱ نفر جان باختند و ۱۹ نفر دیگر زخم برداشته‌اند. افزون بر تلفات، بیش از ۸۰۰ خانه ویران شده‌اند و ۵۰۰ مواشی تلف شده‌اند. جانان سایق سخنگوی وزارت دولت برای رسیدگی به […]

وزارت دولت برای رسیدگی به رویدادهای طبیعی آمار داده است که در سه روز پسین در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها در ۷ ولایت، ۲۱ نفر جان باختند و ۱۹ نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

افزون بر تلفات، بیش از ۸۰۰ خانه ویران شده‌اند و ۵۰۰ مواشی تلف شده‌اند.

جانان سایق سخنگوی وزارت دولت برای رسیدگی به رویدادهای طبیعی در این باره گفته است: «وزارت دولت برای رسیدگی به رویدادهای طبیعی در همکاری با کمیسیون رسیدگی به رویدادها، نهادها و موسسات در سه ماه با بیش از ۵۰هزار خانواده آسیب‌دیده مواد خوراکی، غیرخوراکی و پول نقد کمک کرده و این روند به دیگر هم‌وطنان آسیب‌دیده ادامه دارد.»

در سال جاری خورشیدی سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولایت‌های گوناگون کشور به‌ویژه ولایت‌های شمالی و شرقی در مقایسه با سال پیش کم‌پیشینه بوده است. سیلاب‌های که صدها نفر را به کام مرگ فرو برده و هزاران نفر دیگر را زیان‌مند ساخته است.

در سوی دیگر صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف در یک گزارش تازه گفته است که سیلاب‌های پسین در کنار تلفات و زیان‌ها، سبب تخریب سیستم آب‌رسانی در بخش‌های سیل‌زده شده است. این نهاد افزوده که تا کنون برای ۲۲هزار نفر در بخش‌های سیل‌زده زمینه دست‌رسی به آب بهداشتی را فراهم ساخته است.

یونیسف در این گزارش گفته است: «تا اکنون یونیسف به ۲۲هزار ۵۰ نفر در سه ولسوالی و روستاهای سیل‌زده در ولایت‌های بغلان و تخار آب آشامیدنی سالم از طریق تانکرهای آب‌رسانی رسانده است؛ به‌طور متوسط هر روز ۳۳۰هزار ۷۵۰ لیتر آب آشامیدنی سالم توزیع می‌شود.»

سازمان جهانی بهداشت هم در گزارشی اوضاع زیان‌مند شده‌ها در بخش‌های سیل‌زده را بحرانی خوانده است و بر رسانیدن کمک‌ به آنان تاکید ورزیده است.

سازمان جهانی بهداشت هم‌چنان در این گزارش نگاشته است: «وضعیت در ولایت‌های متاثر از سیل در شمال، غرب و شمال شرق افغانستان هم‌چنان بحرانی‌ست. نیاز به بسیج بی‌درنگ منابع برای رسیدگی به نیازهای اولیه بشردوستانه و بهداشتی وجود دارد. از ۱۰ تا ۲۳ ماه می سال جاری میلادی، سازمان جهانی بهداشت افغانستان بیش از ۲۰۰ تن دارو و تجهیزات پزشکی فراهم کرده است.»

عبدالباری زیان‌مند در نیمروز گفت: «به ولسوالی ما کمک نشده، مردم این‌جا فقیر و نیازمند هستند. حتا بعضی خانواده توانایی پیدا کردن نان خشک را هم ندارند.»

اما برای جلوگیری از آسیب سیلاب‌های ناگهانی در کشور چه باید شود؟

عزت‌الله صدیقی معاون موسسه توان‌مندی محیط زیست و کمک‌های بشری به طلوع‌نیوز گفت: «برای مبارزه با این حوادث و به‌خاطر توان‌مند ساختن جوامع و مردم در مقابل این حوادث، به کار مشترک نهادها نیاز است که در قدم اول مسوولیت بر می‌گردد به اداره‌های دولتی ما، که باید برنامه‌ها و پروژه‌های درازمدت در این رابطه داشته باشند.»

این در حالی‌ست که در بیش از دوهفته پسین سیلاب‌های ویران‌گر در یازده ولایت کشور، جان بیش از ۳۰۰ نفر را گرفته و صدها خانه مسکونی و هزاران جریب زمین کشاورزی را نیز تخریب کرده است.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=58842

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.