• امروز : جمعه, ۶ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
کل 3729 امروز 12

اخبار ویژه

اتاق تجارت افغانستان: ۵۰ درصد صادرات زغال‌سنگ افغانستان کاهش یافته است رهبر طالبان: دادگاه عالی با قاطعیت احکام شرعی را پیاده کند سفارت افغانستان در لندن بسته شد خلیلزاد: خروج آشفته از افغانستان نتیجه ضعف‌های اطلاعاتی بود معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا شرکت‌‌های داخلی و خارجی علاقه‌مندسرمایه‌گذری در افغانستان هستند سهیل شاهین:نام مقام‌های امارت اسلامی در فهرست سیاه مانع برقراری روابط کابل با کشورها است فعالیت کارخانه ذوب‌آهن در شهرک صنعتی هرات مذاکرات امارت اسلامی با مقام‌های ایران برای حل مشکلات مهاجرین سازمان جهانی بهداشت: بیماری تب دنگی در افغانستان از افزایش یافته است بند آب توری در شهر قلات: با حضور عبدالغنی گشایش یافت امارت اسلامی: حقوق تمامی شهروندان کشور تامین است بختیار سعید اف: افغانستان کلید ثبات و توسعه پایدار در منطقه است هواشناسی: احتمالا باران شدید همراه با سیلاب‌های آنی در ۱۱ ولایت کشور وزارت دفاع روسیه:۳۴۰ اوکراینی در شبانه‌روز گذشته کشته شدند حضور هیئت طالبان در مجمع بین‌المللی انرژی روسیه

0

اتاق تجارت افغانستان: ۵۰ درصد صادرات زغال‌سنگ افغانستان کاهش یافته است

  • کد خبر : 65162
  • 06 میزان 1403 - 12:33
اتاق تجارت افغانستان: ۵۰ درصد صادرات زغال‌سنگ افغانستان کاهش یافته است

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از کاهش بیش از ۵۰ درصدی صادرات زغال‌سنگ در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی در مقایسه با سال گذشته، خبر داده است. مسئولان در این اتاق گفته‌اند که در شش ماه نخست سال روان بیش از ۵۲۹هزار تُن زغال‌سنگ به ارزش بیش از ۵۲ میلیون دالر به بیرون از […]

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از کاهش بیش از ۵۰ درصدی صادرات زغال‌سنگ در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی در مقایسه با سال گذشته، خبر داده است.

مسئولان در این اتاق گفته‌اند که در شش ماه نخست سال روان بیش از ۵۲۹هزار تُن زغال‌سنگ به ارزش بیش از ۵۲ میلیون دالر به بیرون از کشور صادر شده است.

مسئولان در این اتاق علت کاهش صادرات زغال‌سنگ را در سال روان تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، افزایش بهای زغال‌سنگ نسبت به قیمت بازار جهانی و هم‌چنین افزایش تعرفه در برابر صادرکنندگان، عنوان کرده‌اند.

خانجان الکوزی عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت:پار سال در حدود ۷ لک و۷۱ هزار صادر کردیم اما امسال در حدود ۵۰ هزار تن صادر کردیم که ۲۵ هزار تن نسبت به سال گذشته در شش ماه اول کم است هم از لحاظ پولی کم است از لحاظ پولی بسیار کم است.

چین، هند، ایران، ترکیه، پاکستان و امارات متحده عربی از خریداران زغال‌سنگ افغانستان به‌شمار می‌روند.

در همین حال شماری از آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که صادرات زغال‌سنگ در رشد اقتصاد کشور نقش مهم دارد و اگر زغال‌سنگ افغانستان در داخل کشور پروسس شود، فرصت‌های کاری بیشتری برای شهروندان ایجاد خواهد شد.

سیر قریشی آگاه مسایل اقتصادی در این باره گفت:اگر ذخایر زغال‌سنگ به شکل خرفوی و شفاف استخراج شود این هم عواید را برای دولت فراهم می‌کند و در پهلوی آن اگر پروسس آن در داخل کشور شود زمینه کار را ایجاد می‌کند.

زغال‌سنگ یکی از منابع معدنی ارزشمند افغانستان به‌شمار می‌رود که به گفته‌ی مسئولان در امارت اسلامی، یک بخشی از درآمدهای کشور را تشکیل می‌دهد.

محمدرسول توتاخیل رئیس اتحادیه صادرکنندگان زغال سنگ گفت:از ریاست شرکت‌های امارتی خواهش ما این است که آن‌ها به صادرکنندگان زغال‌سنگ مطابق بهای بازار جهانی قیمت بدهند تا بازرگانان افغانستان بازار خود را بدست بیاورند.

بر بنیاد اطلاعات وزارت معادن و پترولیم، ذخایر زغال‌سنگ در افغانستان از کوه‌پایه‌های بدخشان تا هرات که حدود ۷۰۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد، وجود دارد.

این در حالی‌ست که برخی از معادن زغال‌سنگ کشور به شرکت‌های داخلی به قرارداد داد شده و عواید زغال‌سنگ حوزه بلخاب در تمویل مالی کانال قوش‌تیپه هزینه می‌شود.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=65162

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.