• امروز : یکشنبه, ۱۵ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
کل 3842 امروز 12

اخبار ویژه

بر اثر جاری شدن سیل در مناطقی از ولایت کنر ۶۰ منزل مسکونی طور کامل تخریب شد در ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ۱۸۰نفر شهید و زخمی شدند وزارت صنعت:طالبان و ایران درباره اجرایی کردن توافقات دو طرف گفتگو کردند برادر: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور عزم قوی داریم سرمایه‌گذاری سازمان جهانی غذا در زمینه تهیه مواد غذایی در مناطق پرخطر افغانستان حقانی: در کنار علوم دینی آموزش علوم معاصر هم نیاز است اداره ملی احصائیه: در ماه سنبله بیش از ۱۳۴ هزار تذکره الکترونیکی توزیع شده است تلاش برای فراهم شدن زمینه آموزش دانش‌آموزان ناشنوا در ولایت فراه ۷۰ نفر کشته در حمله‌ی مرگبار هایتی خیبر:اختلاف‌ درباره قانون جدید را ردکرد تأکید طالبان و روسیه به گسترش همکاری اقتصادی نماینده ویژه روسیه برای افغانستان: حضور طالبان در نشست بریکس به نظر تمام اعضا بستگی دارد دیوان دادگستری اتحادیه اروپا: تنها جنسیت و ملیت برای پذیرش پناهندگی زنان افغانستان کافی است عبدالسلام حنفی: خواستار تقویت روابط امارت اسلامی با چین شد شش سایت مخابراتی در بزرگ‌راه کابل – جلال‌آباد فعال‌شد

0

نشست وزیران ترانسپورت ترکیه، افغانستان، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان در استانبول برگزارشد

  • کد خبر : 65501
  • 14 میزان 1403 - 0:15
نشست وزیران ترانسپورت ترکیه، افغانستان، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان در استانبول برگزارشد

رسانه‌های ترکی از برگزاری نشست وزیران ترانسپورت کشورهای ترکیه، افغانستان، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان در استانبول خبر داده‌اند. بر بنیاد گزارش رسانه‌های ترکی، در این نشست روی اهمیت استفاده مؤثر از دهلیز لاجورد، فراهم‌سازی سهولت‌ها در این دهلیز و سرمایه‌گذاری فرعی برای ساخت‌وساز آن گفت‌وگو کرده‌اند. وزیر حمل و نقل ترکیه در این نشست گفته […]

رسانه‌های ترکی از برگزاری نشست وزیران ترانسپورت کشورهای ترکیه، افغانستان، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان در استانبول خبر داده‌اند.

بر بنیاد گزارش رسانه‌های ترکی، در این نشست روی اهمیت استفاده مؤثر از دهلیز لاجورد، فراهم‌سازی سهولت‌ها در این دهلیز و سرمایه‌گذاری فرعی برای ساخت‌وساز آن گفت‌وگو کرده‌اند.

وزیر حمل و نقل ترکیه در این نشست گفته است که دهلیز لاجورد یک مسیر مهم حمل‌ونقل به‌منظور افزایش تجارت منطقه‌ای از طریق قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی و اروپا است.

عبدالظهور مدبر آگاه مسایل اقتصادی گفت: مسیر لاجورد یک مسیر ترانزیتی بین‌المللی است که افغانستان را از طریق ترکمنستان، گرجستان و آذربایجان به ترکیه وصل می‌کند و در نهایت می‌تواند به کشورهای اروپایی وصل شود. به هر پیمانه که این اتصال منطقه‌ای گسترده‌تر باشد، شریان‌های ترانزیتی بیشتر و روزنه‌های تجارتی بازتر می‌شود و به سود تمام کشورهای ذیدخل تمام خواهد شد.

با این حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با توجه به اهمیت دهلیز لاجورد برای افغانستان می‌گوید که باید کشورهای ذیدخل برای سرمایه‌گذاری و استفاده از این مسیر، توافق‌نامه‌های چندجانبه را امضا کنند.

خانجان الکوزی عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: باید این منطقه و این سه یا چهار کشور متعهد و متفق شوند تا راه لاجورد را بسازند. زنده ساختن راه لاجورد با عمل، هزینه و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود. ما باید سیستمی را به وجود بیاوریم که یک موتر افغانستان بدون هیچ‌گونه محدودیت یا مشکل مستقیماً به ترکیه برسد.

عبدالنصیر رشتیا آگاه مسایل اقتصادی گفت: افغانستان یک کشور محاط به خشکه است و همیشه به یک یا دو مسیر وابسته بوده که مشکلات ترانزیتی ایجاد کرده است. بناءً من فکر می‌کنم که احیای مجدد مسیر لاجورد یا همان راه ابریشم، که یکی از مسیرهای تاریخی است و قبلاً افغانستان از طریق آن به اروپا دسترسی داشت، بدون شک می‌تواند به رونق چشمگیری در بحث تجارت و ترانزیت افغانستان منجر شود.

موافقت‌نامه بازرگانی و ترانزیتی مسیر لاجورد میان نمایندگان پنج کشور شامل افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان در سال ۱۳۹۶ خورشیدی به امضا رسید و یک سال پس از این توافق، نخستین محموله ۱۸۰ تُنی کالاهای صادراتی افغانستان شامل میوه‌جات خشک و پنبه از طریق این دهلیز تجارتی از ولایت هرات بارگیری و به سمت ترکیه ارسال شد.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=65501

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.