• امروز : شنبه, ۶ اسد ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3166 امروز 5

اخبار ویژه

وزارت صنعت:پنج میلیارد و ۲۳۷ میلیون دالر دادوستد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ رییس عمومی استخبارات امارت اسلامی برخی حلقات استخباراتی در افغانستان فعالیت دارند دیدار معاون اداری ریاست‌الوزرا با معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین اخراج یکی از فرماندهان ژنرال دوستم از ترکیه لایحه آمریکا برای جلوگیری از به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان وزیر خارجه پاکستان:حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک پاکستان کار اتباع افغانستان است وزارت معارف برای جذب آموزگاران مسلکی تفاهم‌نامه‌ای را با اداره ملی امتحانات به امضا رساند یک کارخانه تولید دوا در کابل گشایش یافت وزیر دفاع طالبان:به زودی به حریم هوایی خویش حاکمیت پیدا می‌کنیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در کرملین دیدار کرد بازداشت ۵۵نفر در ولسوالی ارزگان خاص توسط طالبان درگیری نمایندگان ترکیه در صحن علنی پارلمان حقانی:شمار نیروهای پولیس وزارت داخله به ۲۳۰هزار نفر افزایش یافته است وزارت ترانسپورت:سنگ تهداب یک انتظارگاه جدید در میدان هوایی کابل گذاشته شد وزیر معادن:تمام آمادگی‌ها از برای آغاز کار پروژه تاپی گرفته شده

0

دیدبان حقوق بشر از ادامه محدودیت‌ها در افغانستان انتقاد کرد

  • کد خبر : 50984
  • 16 قوس 1402 - 0:28
دیدبان حقوق بشر از ادامه محدودیت‌ها در افغانستان انتقاد کرد

دیدبان حقوق بشر در گزارشی از سیاست‌های اعمال شده بر بخش آموزشی در افغانستان انتقاد کرده و گفته است که سیاست «نادرست» امارت اسلامی به پسران، دختران و زنان این کشور آسیب می‌رساند. دیدبان حقوق بشر در این گزارش که در ۱۹ صفحه گنجانیده شده، از نهادهای بین‌المللی خواسته است تا در راستای رفع محدودیت‌های […]

دیدبان حقوق بشر در گزارشی از سیاست‌های اعمال شده بر بخش آموزشی در افغانستان انتقاد کرده و گفته است که سیاست «نادرست» امارت اسلامی به پسران، دختران و زنان این کشور آسیب می‌رساند.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش که در ۱۹ صفحه گنجانیده شده، از نهادهای بین‌المللی خواسته است تا در راستای رفع محدودیت‌های آموزشی بر بانوان در افغانستان همکاری کنند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «طالبان آموزش پسران بالاتر از صنف ششم را منع نکرده‌اند، اما آموزش برای دختران و زنان ممنوع است. اقدام‌های آن‌ها دسترسی همه کودکان و جوانان به آموزش را تضعیف می‌کند. این نقض کننده تعهدات افغانستان تحت قوانین بین‌المللی، از جمله حق همه کودکان برای تحصیل است. تبعیض سیستماتیک طالبان علیه زنان و دختران که ممنوعیت تحصیل دختران و زنان تنها یک جنبه آن است، اثرات مضری بر پسران نیز دارد.

همزمان با این، ملاله یوسفزی فعال آموزش و پرورش و برنده جایزه نوبل نیز از وضع محدودیت‌های اعمال شده بر زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده و وضع این محدودیت‌ها را غیرقانونی خوانده است.

بانو یوسفزی این سخنان را در مراسم یادبود از دهمین سال‌روز مرگ نلسون ماندلا در افریقا ابراز کرده است.

ملاله یوسفزی گفته است: «در افغانستان، طالبان می‌گویند که ظلم به دختران و زنان یک مساله دینی است. بنابراین اجازه دهید تا جایی که ممکن است به صراحت بگویم: این درست نیست و تنها یک بهانه است. بسیاری از دانشمندان مسلمان از جمله در افغانستان به صراحت گفته‌اند که اسلام از حق دختران و زنان برای آموزش و کار چشم‌پوشی نمی‌کند؛ اما طالبان به این حقیقت علاقه‌ای ندارند.»

شماری از دانش‌آموزان بالاتر از صنف ششم و دانش‌جویان بار دیگر از امارت اسلامی خواسته‌اند تا زمینه آموزش را برای آنان فراهم سازد.

حسنا، دانش‌جو گفت: «امر ‌ثانویی گفته بودند؛ هنوز هیچ‌ معلوم نیست که آخرش چه می‌شود. کوشش کنند که حداقل حداقل سال آینده که در پیش‌رو داریم، این طرح خود را برای ما بگویند که چه قسم است، ما نظر به همان میاییم.»

حلیمه، دانش‌آموز گفت: «خواست ما از دولت این است که مکتب‌های ما را باز کند. همین دو سال که تیر شد و ما در خانه ماندیم، هیچی به دست ما نیامد.»

اما امارت اسلامی تاکید دارد که تمامی حقوق زنان و دختران در کشور تامین است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفت: «حقوقی را که شریعت اسلامی برای خواهران داده، باید تامین باشد و امارت اسلامی هم در این راستا گام‌های مثبتی برداشته.»

واکنش‌ها به محدودیت‌های وضع شده در بر زنان و دختران در افغانستان تازگی ندارد. بارها نهادهای جهانی و کشورها از این محدودیت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=50984

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.