• امروز : شنبه, ۶ اسد ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3171 امروز 10

اخبار ویژه

بازدید وزیر زراعت و آبیاری طالبان از بندر حیرتان یک شرکت اماراتی خواستار دریافت غرامت ۱۵ میلیون دالری از افغانستان شده است وزارت خارجه پاکستان باکمیشنر عالی پناه‌جویان سازمان ملل‌متحدگفتگو کرد وزارت خارجه ترکمنستان کاردار طالبان برای سفارت افغانستان را پذیرفت ذکیه خدادادی تکواندوکار افغانستانی مشعل المپیک را در پاریس حمل کرد وزارت صنعت:پنج میلیارد و ۲۳۷ میلیون دالر دادوستد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ رییس عمومی استخبارات امارت اسلامی برخی حلقات استخباراتی در افغانستان فعالیت دارند دیدار معاون اداری ریاست‌الوزرا با معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین اخراج یکی از فرماندهان ژنرال دوستم از ترکیه لایحه آمریکا برای جلوگیری از به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان وزیر خارجه پاکستان:حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک پاکستان کار اتباع افغانستان است وزارت معارف برای جذب آموزگاران مسلکی تفاهم‌نامه‌ای را با اداره ملی امتحانات به امضا رساند یک کارخانه تولید دوا در کابل گشایش یافت وزیر دفاع طالبان:به زودی به حریم هوایی خویش حاکمیت پیدا می‌کنیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در کرملین دیدار کرد

5

روز جهانی آموزش؛ دختران از آینده ناروشن شکایت دارند

  • کد خبر : 51995
  • 06 دلو 1402 - 11:20
روز جهانی آموزش؛ دختران از آینده ناروشن شکایت دارند

هم‌زمان با فرا رسیدن روز جهانی آموزش، شماری از دختران بازمانده از آموزش در کشور از آینده ناروشن ابراز نگرانی کرده‌اند. دختران بازمانده از آموزش در این روز یک‌بار دیگر از حکومت سرپرست خواسته‌اند تا هرچه زودتر دروازه مکتب‌ها و دانش‌گاه‌های دختران را بازگشایی کند. مروه شانزده ساله که آرزویش تحصیل در رشته اقتصاد بود، […]

هم‌زمان با فرا رسیدن روز جهانی آموزش، شماری از دختران بازمانده از آموزش در کشور از آینده ناروشن ابراز نگرانی کرده‌اند.

دختران بازمانده از آموزش در این روز یک‌بار دیگر از حکومت سرپرست خواسته‌اند تا هرچه زودتر دروازه مکتب‌ها و دانش‌گاه‌های دختران را بازگشایی کند.

مروه شانزده ساله که آرزویش تحصیل در رشته اقتصاد بود، در باره آرزوهای ناتمام‌اش گفت: «امروز روز جهانی آموزش است؛ این روز در حالی در افغانستان میاید که تمام مکاتب و دانش‌گاه‌ها به‌روی دخترها بسته است اما ‌در سایر کشورها  به گونه درست‌اش از این روز تجلیل می‌شود. این دو سال که گذشت هرگز جبران کرده نمی‌توانند. سال آینده می‌خواهیم که در مکاتب به‌روی دختران باز شود تا دختران بتوانند درس بخوانند، کار کنند و به اهداف شان برسند.»

نذیره دانش‌آموز به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «ما از امارت اسلامی و جامعه جهانی می‌خواهیم که در مکاتب را به‌روی ما باز کنند چون چندین سال است که ما بدون درس و تعلیم ماندیم.»

در سوی دیگر، برخی عالمان دین نیز از امارت اسلامی خواسته‌اند تا هرچه زودتر زمینه آموزش را برای دختران در کشور فراهم سازد.

عبدالقادر قانت عالم دین به طلوع‌نیوز گفت: «تعلیم و تحصیل حق شرعی و قانونی مرد و زن است و این مکلفیت‌های شرعی است. وقتی که ما دستور الله را می‌بینم که دستور خدا به خواندن است، پس کدام تفکیکی نیست در میان مرد و زن.»

حکمت‌الله میرزاده استاد دانش‌گاه می‌گوید: «در حال حاضر اوضاع تعلیمی و تحصیلی افغانستان در وضعیت نامساعد قرار دارد و این مساله با بسته شدن در مکاتب و دانش‌گاه‌ها به‌روی دختران به وضعیت فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی خانواده‌ها تاثیرگذار بوده.»

بیش از دو سال از بسته ماندن دروازه مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها به روی دختران در کشور می‌گذرد؛ با وجود این هم، روشن نیست که چه زمانی دختران می‌توانند به مکتب و دانش‌گاه بروند.

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=51995

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.