• امروز : جمعه, ۵ اسد ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
کل 3166 امروز 5

اخبار ویژه

وزارت صنعت:پنج میلیارد و ۲۳۷ میلیون دالر دادوستد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ رییس عمومی استخبارات امارت اسلامی برخی حلقات استخباراتی در افغانستان فعالیت دارند دیدار معاون اداری ریاست‌الوزرا با معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین اخراج یکی از فرماندهان ژنرال دوستم از ترکیه لایحه آمریکا برای جلوگیری از به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان وزیر خارجه پاکستان:حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک پاکستان کار اتباع افغانستان است وزارت معارف برای جذب آموزگاران مسلکی تفاهم‌نامه‌ای را با اداره ملی امتحانات به امضا رساند یک کارخانه تولید دوا در کابل گشایش یافت وزیر دفاع طالبان:به زودی به حریم هوایی خویش حاکمیت پیدا می‌کنیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در کرملین دیدار کرد بازداشت ۵۵نفر در ولسوالی ارزگان خاص توسط طالبان درگیری نمایندگان ترکیه در صحن علنی پارلمان حقانی:شمار نیروهای پولیس وزارت داخله به ۲۳۰هزار نفر افزایش یافته است وزارت ترانسپورت:سنگ تهداب یک انتظارگاه جدید در میدان هوایی کابل گذاشته شد وزیر معادن:تمام آمادگی‌ها از برای آغاز کار پروژه تاپی گرفته شده

0

مجاهد: تلاش‌ها برای بازگشایی مکتب‌ها و دانش‌گاه‌های دختران جریان دارد

  • کد خبر : 51598
  • 15 جدی 1402 - 22:43
مجاهد: تلاش‌ها برای بازگشایی مکتب‌ها و دانش‌گاه‌های دختران جریان دارد

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز گفته است که تلاش‌ها برای بازگشایی دروازه مکتب‌ها و دانشگاه‌های دختران جریان دارند. سخن‌گوی امارت اسلامی هرچند به‌گونه روشن درباره آموزش دختران چیزی نگفته؛ اما افزوده است که حکومت سرپرست به این خواست مردم افغانستان توجه دارد. ذبیح‌الله مجاهد افزود: «ما آگاهی داریم که تلاش‌ها جریان دارد ولی […]

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز گفته است که تلاش‌ها برای بازگشایی دروازه مکتب‌ها و دانشگاه‌های دختران جریان دارند.

سخن‌گوی امارت اسلامی هرچند به‌گونه روشن درباره آموزش دختران چیزی نگفته؛ اما افزوده است که حکومت سرپرست به این خواست مردم افغانستان توجه دارد.

ذبیح‌الله مجاهد افزود: «ما آگاهی داریم که تلاش‌ها جریان دارد ولی این‌که کارش در کجا رسیده، چیزی گفته نمی‌توانیم چون این موضوع به وزارت‌خانه‌ها مربوط است. اگر پیشرفتی بکند و گام‌ها برداشته شود، خودشان [وزارت‌خانه‌ها] رسانه یی می‌سازند.»

شماری از دختران بار دیگر از ادامه بسته ماندن مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها در کشور انتقاد کرده و می‌گویند که حکومت سرپرست باید به خواست‌های آنان توجه کند.

مریم دانش‌آموز به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «خواست این است که ما دو سال شد در بی‌سرنوشتی به‌سر می‌بریم و هر روز به امید باز شدن مکتب و دانش‌گاه ما هستیم اما هیچ نتیجه نیست. از حکومت می‌خواهیم که مکتب و دانش‌گاه را باز کند.»

همزمان با این، ‏گروهی از سازمان‌ها و چهره‌های افغان در یک نامه سرگشاده، سخنان فرستاده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان در باره آموزش دختران در مدرسه‌های دینی را غیرمسئولانه خوانده‌اند.

در این نامه آمده است: «چنین اظهاراتی به‌گونه‌ی کامل غیرمسوولانه بوده و همچون عادی‌سازی ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان تحت حکومت طالبان تلقی می‌شود.»

فاصله سروش فعال حقوق ع زن به طلوع‌نیوز گفت: «این خشم تمام زنان فعال بر می‌انگیزاند چون این به ضرر تمام زنان افغانستان است. علوم دینی نمی‌تواند جایگزین همه‌ی علوم شود.»

روزنامه فایننشل تایمز دو روز پیش گزارش داده بود که با ادامه ممنوعیت تحصیل در افغانستان، صدها تن از دختران دانش‌جو در این کشور به آموزش غیرحضوری ( آنلاین) در امریکا و بریتانیا رو آورده‌اند.

در حالی که با گذشت بیش از دو سال دختران دانش آموز نتوانسته اند اجازه رفتن به مکتب ها را در یابند اما سخنگوی امارت اسلامی می گوید که تلاش ها از بهر بازگشایی دروازه مکتب ها و ادانشگاه ها به روی دختران جریان دارند.

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=51598

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.