• امروز : یکشنبه, ۱۸ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل 3492 امروز 10

اخبار ویژه

دیدار علماء و بزرگان ولایات فاریاب و جوزجان با عبدالسلام حنفی امیر خان متقی: با وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار کرد وزارت صحت عامه: چهل کارمند صحی برای آموزش به ایران اعزام شدند وزارت خارجه:طالبان علیه گروه‌های تروریستی اقدامی نکرده است روسیه:تصمیم قرقیزستان برای حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه یک ضرورت بود شکایت مردم پامیر بدخشان از کم‌بود خدمات صحی ۱۷ دانش‌آموز درکنیا بر اثر آتش سوزی جان باختند هبت‌الله آخندزاده: بر دوری از اختلاف و اتحاد تأکیدکرد برنامه جهانی غذا:بیش از دوازده میلیون نفر با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو خواهندشد کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر:جامعه جهانی به تعهدات خود در مبارزه با مواد مخدر عمل کند وزیر تحصیلات عالی: کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله ایکس و فیسبوک مرتد هستند دوازده کشور عضو شورای امنیت خواستار لغو قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان شدند فدراسیون فوتبال افغانستان: تیم ملی فوتسال فردا با پاراگوئه بازی دوستانه دارد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطق جنوبی لبنان را هدف قرار دادند شکست تیم ملی فوتسال افغانستان برابر تایلند

5

وضعیت اقتصادی افغانستان پس از تسلط طالبان بهبود نیافته‌است

  • کد خبر : 51884
  • 30 جدی 1402 - 23:36
وضعیت اقتصادی افغانستان پس از تسلط طالبان بهبود نیافته‌است

یو‌ان‌دی‌پی یا دفتر توسعه سازمان ملل می‌گوید که وضعیت اقتصادی افغانستان پس از تسلط طالبان و انقباض ۲۷ درصدی، بهبود نیافته‌است. این سازمان با نشر گزارش تازه‌ای گفته که محدودیت‌های بانکی، اختلالات تجاری، ضعیف و منزوی‌شدن موسسات و عدم سرمایه‌‎گذاری خارجی در بخش‌های تولیدی – مانند کشاورزی و تولید، از موانع بهبود اقتصادی افغانستان است. […]

یو‌ان‌دی‌پی یا دفتر توسعه سازمان ملل می‌گوید که وضعیت اقتصادی افغانستان پس از تسلط طالبان و انقباض ۲۷ درصدی، بهبود نیافته‌است.

این سازمان با نشر گزارش تازه‌ای گفته که محدودیت‌های بانکی، اختلالات تجاری، ضعیف و منزوی‌شدن موسسات و عدم سرمایه‌‎گذاری خارجی در بخش‌های تولیدی – مانند کشاورزی و تولید، از موانع بهبود اقتصادی افغانستان است.

در این گزارش آمده که بر اساس شاخص ناامنی معیشتی (اس‌آی‌آی) ۶۹ درصد از جمعیت افغانستان در وضعیت معیشتی ناامن قرار دارند و با کمبود امکانات ضروری مانند مراقبت‌های بهداشتی، کالاهای اساسی و فرصت‌های شغلی مواجه هستند.

گزارش افزوده که بحران‌های انسانی و اقتصادی و محدودیت‌، تأثیر شدیدی بر جمعیت زنان کشور داشته که این قشر جامعه اکنون غذای کمتری مصرف می کنند و در مقایسه با مردان درآمد کمتری دارند.

دفتر توسعه سازمان تاکید کرده که حضور زنان شاغل در همه بخش‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و از ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۲ به تنها شش درصد در سال ۲۰۲۳ تقریباً به نصف رسیده‌است.

با این وجود، استفن رودریگز نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در این گزارش گفته که کمک‌های بین المللی به نجات میلیون‌ها نفر از گرسنگی کمک کرده است؛ اما این کمک‌ها در زمانی که اکثریت جمعیت افغانستان به شدت آسیب پذیر هستند و ناامنی‌های معیشتی بسیار بالا است، در حال کاهش است.

دفتر توسعه سازمان ملل در این گزارش خواستار سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصادی از جمله در بخش سکتور خصوصی شده است.

این دفتر افزوده که این تنها راه توسعه پایدار، کاهش فقر و تاب‌آوری جامعه است.

در گزارش تاکید شده که مشارکت اقتصادی زنان باید در خط مقدم هر تلاشی برای رسیدگی به بحران‎های افغانستان باشد.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=51884

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.