• امروز : یکشنبه, ۱۸ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل 3492 امروز 10

اخبار ویژه

دیدار علماء و بزرگان ولایات فاریاب و جوزجان با عبدالسلام حنفی امیر خان متقی: با وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار کرد وزارت صحت عامه: چهل کارمند صحی برای آموزش به ایران اعزام شدند وزارت خارجه:طالبان علیه گروه‌های تروریستی اقدامی نکرده است روسیه:تصمیم قرقیزستان برای حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه یک ضرورت بود شکایت مردم پامیر بدخشان از کم‌بود خدمات صحی ۱۷ دانش‌آموز درکنیا بر اثر آتش سوزی جان باختند هبت‌الله آخندزاده: بر دوری از اختلاف و اتحاد تأکیدکرد برنامه جهانی غذا:بیش از دوازده میلیون نفر با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو خواهندشد کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر:جامعه جهانی به تعهدات خود در مبارزه با مواد مخدر عمل کند وزیر تحصیلات عالی: کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله ایکس و فیسبوک مرتد هستند دوازده کشور عضو شورای امنیت خواستار لغو قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان شدند فدراسیون فوتبال افغانستان: تیم ملی فوتسال فردا با پاراگوئه بازی دوستانه دارد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطق جنوبی لبنان را هدف قرار دادند شکست تیم ملی فوتسال افغانستان برابر تایلند

6

کارشناس افغان: فدرالیسم برای افغانستان عملی نیست

  • کد خبر : 52529
  • 16 دلو 1402 - 18:50
کارشناس افغان: فدرالیسم برای افغانستان عملی نیست

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اظهار داشت فدرالیسم در افغانستان که فرهنگ سنتی دارد سبب دامن زدن به نزاع‌های قومی، فرهنگی و زبانی می‌شود. «محمد باقر محسنی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اظهار اینکه نظام فدرالیسم در این کشور به دلیل فرهنگ سنتی این کشور عملی نیست، در «ایکس» نوشت: نظام‌ها معمولاً آنچنان که در کشوری […]

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اظهار داشت فدرالیسم در افغانستان که فرهنگ سنتی دارد سبب دامن زدن به نزاع‌های قومی، فرهنگی و زبانی می‌شود.

«محمد باقر محسنی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اظهار اینکه نظام فدرالیسم در این کشور به دلیل فرهنگ سنتی این کشور عملی نیست، در «ایکس» نوشت: نظام‌ها معمولاً آنچنان که در کشوری کارایی دارند، الزاماً به معنای کارا بودن آن در جغرافیا و کشور دیگر نیست. مشکل ما در افغانستان این است که می‌خواهیم نظریه‌ها را عیناً آنچنان که هست بدون کم و کاست و بدون لحاظ کردن فرهنگ، دین، جغرافیا و سنت‌های محلی‌مان، اجرا کنیم.

وی افزود: متأسفانه هیچگونه حوصله و تلاشی برای شناخت جامعه و ارائه یک مدلِ منطبق بر واقعیت‌ها وجود ندارد. نظام‌ها در کشورهای آمریکا، فرانسه، ایران و آلمان از بطن و روح جامعه به وجود آمده‌اند و موفقیت آن، به دلیل بومی و منطبق بودن با روح‌ و روان جوامع آن کشورهاست.

محسنی تأکید کرد: تصور کنیم فدرالیسم را به عنوان راه حلِ چالش‌های نظام های گذشته پذیرفتیم؛ آیا می‌توانیم در چگونگی تشکیل ارتش ملی، نمادهای ملی، پول ملی، سیاست خارجی، بودجه ملی و… به توافق برسیم؟ آیا مشکل کماکان باقی نمی‌ماند؟ ایالت‌های فدرال به خودمختاری داخلی قناعت می‌کنند؟

این کارشناس افغان تصریح کرد: با توجه به مداخلات مداوم در افغانستان، چنین ظرفیتی وجود دارد که مردمان ایالت‌ها احساس تعلق به کشور و دولت ملی نمایند؟ گذشته از چارچوب‌های شکلی فدرالیسم، این نوع نظام بیش از دیگر ساختارها نیازمند فرهنگ مدارا و همدیگرپذیری است. فدرالیسم مشکل قدرت را از سطح دولت به درون مردم می‌برد و به نزاع قومی، فرهنگی و زبانی بیشتر دامن می‌زند.

وی در انتها خاطرنشان کرد: ضرورت ما بیشتر تلاش روی تحول در فرهنگ و اخلاق عمومی است. تا ما اهل مدارا و خویشتن‌دار نشویم؛ مدل‌ها حلال مشکلات ما نمی‌باشد.

این اظهارات در حالی است که شب گذشته شماری از سیاست‌مداران و نمایندگان پیشین پارلمان افغانستان در نشستی، یک جریان سیاسی موسوم به «مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» را تأسیس کردند.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=52529

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.