• امروز : یکشنبه, ۸ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
کل 3749 امروز 7

اخبار ویژه

تحریم‌های آمریکا علیه رسانه‌های روسیه به‌مثابه اعلان جنگ است عفو بین‌الملل: از کشورهای جهان خواست از همه‌گزینه‌ها برای پایان نقض حقوق‌بشر در افغانستان استفاده کند بورل: هیچ قدرتی حتی دولت امریکا قادر به مهار رژیم اسرائیل نیست و از این وضعیت ابراز تأسف کرد کشورهای سوریه، یمن و عراق در پی شهادت سید حسن نصرالله ۳ روز عزای عمومی اعلام کردند شکایت کشاورزان از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات خود امارت اسلامی: اظهارات نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان را رد کرد وزیر خارجه: روابط امارت اسلامی با روسیه در سطح خوبی قرار دارد روسیه: جایگزینی برای گفتگو با طالبان وجود ندارد اهدای جایزه آزادی بیان بریتانیا و کانادا به رسانه‌های مستقل افغانستان فدراسیون تکواندوی افغانستان: سه تکواندوکار کشور در مسابقات ایران مدال برنز گرفتند حزب الله: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست شهباز شریف: طالبان حقوق زنان را رعایت کند و دولت فراگیر بسازد گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان غرب افغانستان مشاور سابق امنیت ملی ترامپ خواستار تضعیف طالبان شد اداره محیط‌زیست:برنامه شش ماهه برای مقابله با آلودگی هوا در زمستان روی دست داریم

7

مرگ و میر مادران در یمگان بدخشان به دلیل نبود امکانات بهداشتی افزایش یافته است

  • کد خبر : 60000
  • 02 سرطان 1403 - 10:21
مرگ و میر مادران در یمگان بدخشان به دلیل نبود امکانات بهداشتی افزایش یافته است

شماری از باشنده‌های ولسوالی یمگان بدخشان می‌گویند که به علت کم‌بود مرکزهای درمانی و خرابی جاده‌ها، مرگ و میر مادران در این ولسوالی افزایش یافته است. به گفته‌ی آنان، کم‌بود امکانات بهداشتی سبب شده است تا هر سال دست‌کم پنج زن هنگام ولادت در هر روستا جان‌های خود را از دست دهند. فضل‌الحق نیازی، یکی […]

شماری از باشنده‌های ولسوالی یمگان بدخشان می‌گویند که به علت کم‌بود مرکزهای درمانی و خرابی جاده‌ها، مرگ و میر مادران در این ولسوالی افزایش یافته است.

به گفته‌ی آنان، کم‌بود امکانات بهداشتی سبب شده است تا هر سال دست‌کم پنج زن هنگام ولادت در هر روستا جان‌های خود را از دست دهند.

فضل‌الحق نیازی، یکی از باشنده‌های بدخشان که خانه‌اش ساعت‌ها راه با مرکز این ولسوالی فاصله دارد، می‌گوید که به علت دست‌رسی نداشتن به مرکزهای بهداشتی، یکی از بستگانش هنگام ولادت جان باخته است.

فضل‌الحق نیازی گفت: «خانم برادرم در خانه ما زندگی می‌کرد. او را در کمپل خون‌آلود به کلینیک آوردیم، اما داکتر نتوانست حتی یک سیروم به او وصل کند.»

عبدالروف باشنده یمگان گفت: «تقریباً پنج یا شش نفر از قریه ما هنگام ولادت جان باخته‌اند، یکی از آن‌ها خواهر خودم بود.»

ضیاءالدین یکی دیگر از باشنده‌های یمگان افزود: «چندین بار مریضان ولادی را از اینجا به جرم، بهارک و فیض‌آباد منتقل کرده‌ایم. در مسیر راه، مریضان ما جان باخته‌اند.»

اما مسوولان محلی بدخشان از رسیدگی به چالش‌های بهداشتی باشنده‌های ولسوالی‌های دوردست این ولایت اطمینان می‌دهند.

خان جان مسوول مرکز بهداشتی ولسوالی یمگان گفت: «ولسوالی یمگان جمعیتی حدود پنج هزار نفر دارد، اما کلینیک‌های موجود نیازمندی مردم را رفع نمی‌کنند. باید داکتر و قابله‌های خوب داشته باشیم.»

امین‌الله طیب معاون والی بدخشان افزود: «وزیر صحت عامه به ولایت بدخشان آمدند و ما کم‌بود دوا و مشکلات را با ایشان مطرح کردیم. تا حالا بعضی کمک‌ها شده و امیدواریم دیگر کمک‌ها نیز برسد.»

پیش از این، باشنده‌های دیگر بخش‌های دوردست بدخشان نیز خواهان رسیدگی به چالش‌های بهداشتی‌شان از سوی مسوولان در حکومت سرپرست شده بودند.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=60000

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.