• امروز : سه شنبه, ۱۰ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 1 October - 2024
کل 3778 امروز 11

اخبار ویژه

تولید پنبه در قندوز کاهش یافته است کابینه جاپان استعفا کرد مولوی عبدالکبیر: افغانستان ظرفیت تبدیل شدن به کشور صادراتی انرژی را دارد افزایش ۱۴درصدی ارزش افغانی در برابر دالر حمایت دبیر کل سازمان ملل از ایجاد یک مرکز منطقه‌ای برای توسعه پایدار افغانستان در آسیای میانه پولیس هند دو شهروند افغانستان را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کرد اتاق تجارت: سومین نمایشگاه امام ابوحنیفه در هفته آینده برگزار می‌شود بیماری‌های قلبی عامل ۲۱ درصد مرگ‌ومیر در افغانستان است امضای سه تفاهم‌نامه برای تولید ۲۴۰ میگاوات برق برشنا با شرکت‌های داخلی شورای علمای شیعه افغانستان سید حسن نصرالله یک فکر و یک راه است مقامات مرزی افغانستان و ایران برای هماهنگی بیشتر نیروهای مرزی دو کشور گفتگو کردند عملیات ویژه طالبان علیه داعش در مناطق مختلف افغانستان دانش‌آموزان در پامیر بدخشان: به علت نبود مکتب لیسه از آموزش تا صنف دوازدهم محروم هستند معرفی میثم آشتیانی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی افغانستان در کابل سیل در ننگرهار و لغمان خسارات هنگفتی وارد کرده است

4

وزارت صنعت:با کشورهای منطقه و جهان روابط بازرگانی گسترش یافته است

  • کد خبر : 62592
  • 11 اسد 1403 - 2:51
وزارت صنعت:با کشورهای منطقه و جهان روابط بازرگانی گسترش یافته است

وزارت صنعت و تجارت در نخستین روز ارایه دست‌آوردهای نهادهای حکومتی گفته است که در زمینه گسترش روابط بازرگانی افغانستان با کشورهای منطقه و جهان و جلب سرمایه‌گذاری‌ها سهولت‌هایی را فراهم کرده است. بر بنیاد گفته‌های مسئولان در این وزارت، حدود ۸۰۰ میلیارد افغانی در بخش‌های معادن، حمل‌ونقل و کشاورزی در کشور سرمایه‌گذاری شده است. […]

وزارت صنعت و تجارت در نخستین روز ارایه دست‌آوردهای نهادهای حکومتی گفته است که در زمینه گسترش روابط بازرگانی افغانستان با کشورهای منطقه و جهان و جلب سرمایه‌گذاری‌ها سهولت‌هایی را فراهم کرده است.

بر بنیاد گفته‌های مسئولان در این وزارت، حدود ۸۰۰ میلیارد افغانی در بخش‌های معادن، حمل‌ونقل و کشاورزی در کشور سرمایه‌گذاری شده است.

احمدالله زاهد معین وزارت صنعت و تجارت در این برنامه گفته است که برگزاری نمایش‌گاه‌های تولیدات افغانستان در داخل و خارج از کشور، ایجاد صندوق پشتیبانی از سکتور خصوصی، فراهم‌سازی تسهیلات در ترانزیت، ایجاد و فعال کردن چتر واحد طی مراحل اسناد صادراتی، مدیریت بهتر توزیع جوازنامه‌ها، تحکیم و گسترش روابط بازرگانی با کشورهای همسایه و منطقه در یک سال پسین از مهم‌ترین کارکردهای این وزارت به شمار می‌رود.

آقای زاهد گفت: «وزارت صنعت و تجارت پالیسی اقتصادمحور امارت اسلامی را در سکتور خصوصی در اولویت کاری‌اش جا داده است و این وزارت بر بنیاد اصول امارت اسلامی فعالیت می‌کند.»

مسوولان این وزارت هم‌چنان گفته‌اند که برای سرمایه‌گذاری افغان‌هایی که اکنون در ایران و پاکستان هستند، تسهیلاتی را ایجاد کرده‌اند تا آنان دارایی‌های شان را به کشور انتقال دهند.

صبغت‌الله آخندزاده رییس تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت صنعت و تجارت گفت: «در افغانستان بیشترین سرمایه‌گذاری که شده در بخش معادن است که ۵۰۶ میلیارد افغانی است. به همین قسم در بخش ترانسپورت یازده اعشاریه پنج میلیارد افغانی و در بخش زراعت ۱۱۷ میلیون افغانی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.»

آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در این برنامه گفته است که سال‌ پار افغانستان حدود ده میلیارد دالر دادوستد انجام داده است. او افزوده است که در سال ۱۴۰۲ خورشیدی حدود ۱۰۰ کارخانه ایجاد شده و برای بیش از هزار شرکت صنعتی و تولیدی جواز داده شده است.

آقای عبدالسلام جواد گفت: «ایجاد اشتغال برای ۶۴۶هزار تن به صورت مستقیم در سال گذشته در مرکز و ولایت‌ها از طریق برنامه‌های حمایوی و توانمندسازی فابریکات، فابریکات قالین، تشبثات کوچک و متوسط و همچنان عقد تفاهم‌نامه‌ها با موسسات.»

افزایش تعرفه بر میوه تازه و سبزی افغانستان از سوی پاکستان نیز از چالش‌های بازرگانان افغان است.

احسان‌الله فطرت رییس بخش توسعه وزارت صنعت و تجارت گفته است که تلاش دارند تا از راه‌های دیپلماتیک به این مشکلات رسیدگی کنند.

آقای فطرت افزود: «قسمی که از راه دیپلماتیک صحبت کردیم، آنان جواب داده‌اند که این در تمام دنیا است. ما از آی‌ام‌اف قرضدار هستیم و پالیسی‌ آی‌ام‌اف است که تکس‌ها اضافه شده است.»

وزارت صنعت و تجارت هم‌چنان افزوده است که در سال پار حدود ده میلیارد دالر دادوستد با کشورهای منطقه و جهان صورت گرفته که از این میان یک اعشاریه هشت میلیارد دالر آن را صادرات تشکیل می‌دهد.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=62592

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.