• امروز : جمعه, ۳۰ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
کل 3644 امروز 12

اخبار ویژه

شیخ هبت‌الله: کشورهایی که ادعا دارند حقوق بشر در افغانستان نقض شده خود ناقض حقوق بشر هستند ترکمنستان ۱.۵ میلیارد دلار در پروژه‌های مشترک زیربنایی با افغانسستان سرمایه‌گذاری می‌کند روسیه: پیش‌بینی منفی غربی درباره افغانستان تحقق نیافته است همکاری اسلام‌آباد و مسکو برای بهبود اوضاع افغانستان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بار دیگر بلینکن را در مورد خروج از افغانستان فراخواند مفتی اهل سنت عراق: حمایت از آرمان فلسطین بر اساس کلمه توحید بر همه مسلمانان واجب است مجمع عمومی سازمان ملل متحد: قطعنامه‌‌ی علیه رژیم صهیونیستی را تصویب کرد وزیر مهاجرین با سفیر قطر در کابل دیدار کرد واکنش طالبان به نگرانی اعضای شورای امنیت حقایق باید در نظر گرفته شود بانک مرکزی: ارزش افغانی در برابر دالر سه درصد افزایش یافته است وزیرخارجه: هیئت امارت اسلامی در نشست فارمت مسکو شرکت می‌کند حقانی: جامعه جهانی پذیرفته که افغانستان تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست طالبان به نشست مشورتی فرمت مسکو در مورد افغانستان دعوت شدند وزیر داخله: جنگ در کشور پایان یافته و زمان بازسازی فرا رسیده است ۱۸۵ هزار پرونده در یک سال گذشته از سوی ستره محکمه حل و فصل شده است

6

نخستین محموله ترانزیتی حامل سنگ‌های معدنی افغانستان از طریق بندر چابهار به چین صادر شد

  • کد خبر : 63343
  • 27 اسد 1403 - 0:52
نخستین محموله ترانزیتی حامل سنگ‌های معدنی افغانستان از طریق بندر چابهار به چین صادر شد

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ایران گفته است که حدود ۱۲ موتر حامل سنگ‌های معدنی ترانزیتی افغانستان که از نیمروز وارد این کشور شده بودند، به چین انتقال یافته‌اند. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با تایید این موضوع، بندر چابهار را بدیلی مناسب برای تجارت با پاکستان جهت […]

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ایران گفته است که حدود ۱۲ موتر حامل سنگ‌های معدنی ترانزیتی افغانستان که از نیمروز وارد این کشور شده بودند، به چین انتقال یافته‌اند.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با تایید این موضوع، بندر چابهار را بدیلی مناسب برای تجارت با پاکستان جهت انتقال کالاهای صادراتی افغانستان به کشورهای اروپایی و هند می‌داند.

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت:۱۲موتر معدن که از نمیروز حرکت کرده به طرف چابهار رفته و امروز از چابهار در کشتی بار شده به طرف چین. این یک خوشبختی است و ما باید این راه را همین قسم ادامه بدهیم و مشکلات تخنیکی که در چابهار موجود است مسایل ترانسپورتی، مسایل امنیتی یا مسایل تخنیکی و کشتی است، مسایل انتقال پول است را باید حل کنیم.

برخی از بازرگانان می‌گویند که هزینه انتقال کالاها از طریق دریا کمتر است و نیاز است که تسهیلات لازم در بندر چابهار فراهم شود تا از این طریق در زمان کوتاه اموال بازرگانی به کشورهای منطقه و جهان صادر شوند.

امید حیدری بازرگان گفت: از بندر عباس ما برای صادرات اقلام صادراتی خود استفاده می‌کنیم که زمان‌گیر است و زمان بیشتر نیاز دارد و بیش از یک ماه ما وقت نیاز داریم؛ اما بندر چابهار پایین‌تر و هزینه را کمتر بسازد.

خواجه داود صدیقی بازرگان دیگر گفت: از طریق چابهار برای ما یک راه را جور کنند تا ما بتوانیم صادرات خود را شروع کنیم به طرف هندوستان، چین و ترکیه که ما تقربین سه سال شده که فصل وطن ما شروع می‌شود پاکستان به بهانه‌های مختلف بنادر خود را مسدود می‌کند و میوه و سبزی تازه افغانستان تمامش از بین می‌رود.

بندر چابهار یکی از مهم‌ترین بنادر بحری در داد و ستد است و افغانستان نیز از این بندر می‌تواند اموال صادراتی خود را به کشورهای چین، هند، بنگلادش، ترکیه و از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی صادر کند.

به باور برخی از آگاهان، چالش‌ها در تجارت با پاکستان از جمله افزایش تعرفه گمرکی بر میوه و سبزی تازه، درخواست ویزا، پاسپورت و جواز ورود موقت از راننده‌گان افغان برای ورود به این کشور، و مسدود شدن چندین روزه گذرگاه‌های پاکستان بر روی موترهای باربری افغانستان در این اواخر، وابستگی بازرگانان افغان به بندر چابهار برای انتقال کالاهای صادراتی را افزایش داده است.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=63343

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.