کمبود آب در کریمه؛ روسیه به اوکراین حمله می‌کند؟


کمبود آب در کریمه؛ روسیه به اوکراین حمله می‌کند؟

“انتقام‌جویی”
مقامات روسیه با پذیرش این مشکل تلاش می‌کنند با راه‌حل‌های دیپلماتیک آن را به سامان برسانند.

در ماه ژوئن، ناتالیا پوکلونسکایا، عضو دومای دولتی روسیه و دادستان کل سابق جمهوری کریمه، نامه‌ای به کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل فرستاد که در آن از “میشل باشله، مسئول حقوق بشر سازمان ملل، خواسته شده بود تا به هر طریق ممکن برای از سر‌گیری جریان آب کانال شمالی کریمه تلاش کند” .

از دیدگاه او اوکراین با بستن این کانال، حقوق بشر را زیر پا گذاشته است و “بر محور انتقام‌جویی” رفتار کرده است.

بیانیهٔ او مورد تائید پیوتر ایلیچف، فرستادهٔ روسیه به سازمان ملل قرار گرفت که پیش از این اوکراین را متهم به “نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی کرده بود” و سفیر اوکراین چندین بار در پاسخ گفته بود “آزاد‌سازی” شبه‌جزیره، پیش‌شرط ازسر‌گیری جریان آب کانال است.

یوری گیمپل، حقوق‌دان ارشد کریمه،‌ اصرار دارد که اوکراین باید این موضوع را در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح کند.

حملهٔ قریب الوقوع؟

با وخیم‌تر شدن بحران، نگرانی‌ها از این که روسیه برای حل آن به راه‌حل نظامی متوسل شود، افزایش پیدا کرده است.

سرهی کونیتسین، نخست‌وزیر سابق کریمه و شهردار بندر سواستوپول در ماه ژوئن گفت که وضعیت آب ” بحرانی” است و احتمال دارد که مسکو برای دستیابی به مخزن آبی کاخوفکا در استان کرسون اوکراین دست به عملیات نظامی بزند.

ژنرال بن هوجز، فرماندهٔ سابق نیرو‌های آمریکا در اروپا نظرات خود را در مصاحبه‌ای اعلام کرد که انعکاس وسیعی در اوکراین داشت.

او گفت کرملین ممکن است در ماه سپتامبر از نیرو‌های نظامی خود در مانور نظامی قفقاز ۲۰۲۰ برای دستیابی به سدی در کرسان اوکراین استفاده کند.

او هشدار داد:”امیدوارم اشتباه کرده باشم اما این را به روشنی می‌بینم… در طول مانور در قفقاز آنها بحران‌های حقوق‌بشری به دلیل بحران آب در کریمه را مطرح خواهند کرد و خواهند گفت که هیچ راه دیگری نداشته‌اند”.

اما والری کندراتیوک مشاور امنیت امور خارجهٔ اوکراین می‌گوید با اینکه احتمال حملهٔ روسیه برای در اختیار گرفتن کانال شمالی کریمه وجود دارد اما این حمله به چند دلیل در ماه سپتامبر رخ نخواهد داد، از جمله کاهش قیمت نفت و گاز، انتخابات پیش روی آمریکا در ماه نوامبر و رای‌گیری محلی اوکراین در ماه اکتبر که انتظار می‌رود در آن جناح‌های طرفدار روسیه به قدرت برسند.

با این حال اوکراین برای مقابله با حملهٔ احتمالی روسیه، اقدامات امنیتی و تمهیدات لازم را برای محافظت از تأسیسات مهم زیر‌ساختی درمنطقهٔ کرسون و میکولائیف تدارک دیده است.

منبع: بی بی سی

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.