Wednesday, 3 July , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۳ سرطان , ۱۴۰۳ - 27 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 60201
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 27 ژوئن 2024 - 1:39 |

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل:دیدار با هیات طالبان به معنای به‌رسمیت شناختن آنان نیست

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل:دیدار با هیات طالبان به معنای به‌رسمیت شناختن آنان نیست

همزمان با معرفی هیات امارت اسلامی به رهبری ذبیح‌الله مجاهد برای اشتراک در نشست سوم دوحه، سازمان ملل متحد این نشست را یک فرآیند برای وادار کردن حکومت سرپرست به عملی کردن تعهداتی که کرده، دانسته است.

استیفن دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری تاکید ورزیده است که برگزاری نشست سوم دوحه و دیدار با هیات حکومت سرپرست افغانستان به معنای به‌رسمیت شناختن آنان نیست.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفته است: «به هیچ وجه دیدار میان مقام‌های سازمان ملل و نماینده‌ها را نباید به‌عنوان به‌رسمیت شناسی طالبان همچون یک دولت یا مشروعیت بخشیدن به آن تلقی کرد. این نشست با کسانی است که ما باید با آنان ملاقات کنیم زیرا آنان اداره افغانستان را در دست دارند. بنابراین، باید با آنان دیدار کنیم تا به مسایل افغانستان پرداخته شود.»

از سویی‌هم معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح، هدف نهایی این روند را ادغام کامل افغانستان در جامعه بین‌المللی و عملی کردن تعهدات بین‌المللی حکومت سرپرست، از جمله حقوق بشر و حقوق زنان و دختران عنوان کرده است.

وزارت خارجه روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که به دستور رهبر امارت اسلامی، ذبیح‌الله مجاهد در راس هیات حکومت سرپرست در نشست سوم دوحه شرکت می‌کند.

حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفته است: «براساس هدایت رهبر امارت اسلامی افغانستان، هیات امارت اسلامی در نشست سوم دوحه به رهبری مولوی ذبیح‌الله مجاهد صاحب سخنگوی مرکزی امارت اسلامی شرکت می‌کند.»

در سوی دیگر شانزده تن از رهبران برجسته زن در اجلاس جهانی رهبران زن، در یک نامه‌ی سرگشاده به جامعه جهانی تاکید کرده‌اند که نادیده گرفتن زنان در نشست دوحه، اعتبار و اثربخشی این نشست را تضعیف می‌کند.

برخی آگاهان مسایل سیاسی بر این باور اند که به هدف رفع چالش‌ها در کشور و افزایش تعامل میان جامعه جهانی و امارت اسلامی، همه طرف‌ها باید دیدگاه واحد داشته باشند.

سید قریب‌الله سادات آگاه مسایل سیاسی گفت: «اگر در باز شدن راه عملی تعامل گام بردارند، به نفع همه‌گی است و اگر خدا نخواسته از این فرصت استفاده درست نکنیم، از این‌که کشورهای قدرت‌مند در حال تقابل و یارگیری هستند، ما هم از این تقابل متضرر می‌شویم.»

نشست سوم دوحه را رزماری دی‌کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح به نمایندگی انتونیو گوترش میزبانی می‌کند.

قرار است که نشست سوم دوحه تا سه روز دیگر یعنی در سی ماه روان میلادی (جون) با اشتراک نماینده‌های بیش از ۳۰ کشور‌ و نهاد جهانی در قطر برگزار شود.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.