Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 36594
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, فرهنگی, گزارش تاریخ انتشار : 29 مارس 2022 - 12:42 |

کمک های بشردوستانه ایران در ولایت غزنی افغانستان

کمک های بشردوستانه ایران در ولایت غزنی افغانستان

بخش سوم:

با سقوط حکومت جمهوری در افغانستان و روی کار آمدن امارت اسلامی در این کشور، جمهوری اسلامی ایران بسته های کمکی زیادی به مردم افغانستان در سراسر ولایات داشته است. ولایت غزنی از جمله ولایت های است که از این کمک ها مستفید شده است. به گفته سفارت ایران درکابل، این کشور تاکنون در بیش از ده ولایت افغانستان کمک های بشر دوستانه توزیع کرده است. سفارت ایران از ولایت های هرات، بلخ، سرپل، ننگرهار، قندهار، کابل، بدخشان، کندز و پنجشیر نام برده است که کمک های بشری به مردم توزیع شده است.

هجدهمین محموله کمکی  جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان در ولایت غزنی توزیع گردیده است که در ادامه کمک های بشر دوستانه این کشور به مردم مستمند و نیازمند افغانستان می باشد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، در صفحه توییترش نگاشته است که این کمک ها شامل آرد، برنج و روغن بوده است و در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی به مردم فقیر توزیع شده است.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران این محموله که شامل مواد غذایی می باشد در بین مردم نیازمند در شهرستان «قره باغ» این استان توزیع خواهد شد.

پیش از این نیز محموله کمک‌های بشردوستانه ایران شامل مواد غذایی به استانهای کابل، هرات، قندهار، قندوز، ننگرهار  و دیگر استانهای افغانستان ارسال شده است تا در بین مردم فقیر و نیازمند این کشور توزیع شود، در کنار این کمک ها، اقلام دارویی نیز برای مداوای مصدومان حملات انتحاری داعش در استان های قندوز، قندهار و کابل نیز ارسال شده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره در ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند افغانستان پیشگام بوده و مقام های کشور بارها تاکید کرده اند که جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم افغانستان خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران از جمله کشور های همسایه و دوست افغانستان است مشترکات زیادی با افغانستان دارد. بدون شک مشترکات تاریخی- فرهنگی و حسن همجواری میان افغانستان و ایران تأثیر جدی بر مناسبات هر دو کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته است. جمهوری اسلامی ایران بعد از سقوط جمهوریت در افغانستان بارها اعلام نموده است که در کنار مردم افغانستان قرار دارد و از شکل گیری یک حکومت مردمی و فراگیر در افغانستان حمایت می کند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به روز پانزدهم ماه آگست سال ۲۰۲۱، تمامی ذخایر ارزی افغانستان در بانک های ایالات متحده امریکا منجمد شد. دارایی های متعلق به بانک مرکزی افغانستان شامل ارز، اوراق قرضه و طلا است.

بربنیاد برخی از گزارش ها، دو میلیارد دالر دیگر از منابع مالی افغانستان نیز در کشور های مانند سویس، بریتانیا، آلمان و امارات متحده عربی مسدود شده اند. در حال حاضر اداره طالبان با کمبود شدید پول مواجه است و شمار زیادی از افرادی که حقوق خود را از دولت پیشین افغانستان دریافت می کردند، بیکار شده اند و هیچ درآمدی ندارند.

سازمان ملل متحد و شماری از نهاد های مدد رسان از بروز یک فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده اند و خواستار آن شده اند تا به نحوی، کمک های بشردوستانه بین المللی به مردم افغانستان برسد.
قربان فهام

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.