Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 28169
  پرینتخانه » گزارش تاریخ انتشار : 07 نوامبر 2020 - 10:38 |

مصاحبه آژانس خبری پامیر با سید فرهاد اکبری

مصاحبه آژانس خبری پامیر با سید فرهاد اکبری

سید فرهاد اکبری نامزد انتخابات پارلمانی سال ۹۸ از ولایت لوگر بود که ازآنچه مخالفت تعدادی در حکومت میخواند، با وجود آرای بلند به پارلمان راه نیافت. آقای اکبری سالهای طولانی کار مشترک با قوای ائتلاف و رهبری نیروهای خیزش مردمی را در ولایت لوگر در کارنامه دارد. او هم اکنون نیز یکی از محورهای مهم مردمی ضد طالبان در ولایت جنوبی لوگر محسوب میشود. اکبری در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی حمایت کرد.

میخواهم سوال را از یک نقطه کاملا متفاوت مطرح کنم، طالبان را چقدر دشمن خود میدانید؟
طالبان را دشمن شخصی خود نمیدانم، انها دشمن وطن و ناموس ما هستند. هرکسی که برای تخریب وطن کار کند، سر مردم ما ظلم کند و برخلاف وطن و مردم ما باشد، دشمن ما است.

حکومت را چند درصد دوست خود میدانید وطالبان را چند درصد دشمن؟
ما ملت بیچاره از هردوطرف پایمال شدیم، پنج نفر اعضای فامیل من به شمول مادرم را طالبان در یک حمله هدفمند در سال ۱۳۹۱ شهید کردند، من به قیام مردمی علیه این گروه دست زدم، بسیار مناطق را آزاد کردم بعدا دولت دشمنی را با ما شروع کرد که چرا افراد غیر مسئول دارید، گفتیم بیایید شما امنیت ما را بگیرید، ما تفنگ ها را به شما میدهیم اگرچه ما فهرست تمام سلاح‌ها را با دولت افغانستان شریک کرده بودیم که این سلاح ها را ما با خاطر امنیت خود گرفته ایم، همگی اش را با پول شخصی خود خریده بودم. اولین قیام مردمی را در ولسوالی اندر غزنی شروع کردیم، ۸۰ هزار نفر بودیم رهبری این مجموعه به دست من، انجنیر لطف الله و مولوی اندر بود، هرسه ما یک جای رهبری میکردیم، انجنیر لطف الله شهید شد، بعدا مولوی اندر در شورای امنیت وظیفه گرفت.

از دوره فعالیت طالبان با این گروه همراهی کرده اید یا خیر؟
پدرم جمعیتی بود، پدرکلانم آمر جبهه لوگر بود با حزب اسلامی مخالفت داشتیم، وقتی که طالبان در قندهار برای اولین بار عرض وجود کرد، حزب جمعیت برای طالبان پول روان میکردند و به اینها کمک میکردند، نظر به هدایت استاد ربانی وشهید احمد شاه مسعود، از طریق قاری بابا که در غزنی سکونت داشت، برنامه این بود که از طالبان علیه حزب اسلامی استفاده کنند، تازمانیکه لوگر به دست طالبان سقوط کرد، یک صحنه بسیار جالب یادم است که ما ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر مسلح بودیم دونفر طالب آمده بود در موترهای بسیار کهنه کهنه، تمام ۶۰۰ نفر میگریختند، هیچکس محکم نمیشد میگفتند، طالب آمده. بالاخره اینکه طالبان وطن را گرفت با طالبان یکجای شدیم تاچهار آسیاب در چهار آسیاب ما را خلع سلاح کردند وبالاخره پا به فرارگذاشتیم و مخالف این گروه شدیم.

با وجود مخالفت طولانی با طالبان حاضر هستید با این گروه سازش کنید؟
وقتیکه طالبان کابل را گرفتند، ما پیاده به بدخشان رفتیم و بعد به لوگر آمدیم، اینها یک مدت سلاح های ما را گرفتند، آنزمان در افغانستان جز نوک تفنگ کار و کسب نبود، بالاخره ما با طالبان پیوستیم، مدت دوسال همراه مولوی حقمل زابلی که معاون وزیر دفاع طالبان بود، بالاخره مجبور بودیم یک لقمه نان پیدا میکردیم، تا اینکه طالبان سقوط کردند و ما دوباره بیرق‌های اینها را پایین کردیم و بیرق‌های احمد شاه مسعود را بلند کردیم، مولوی فضل الله را والی لوگرتعیین کردیم، طالبان را خلع سلام کردیم، ولایت را از پیش شان گرفتیم، همان اندازه که ما را لت وکوب کرده بودند، یک اندازه انتقام خود را گرفتیم.

بعدا وقتی امریکایی در افغانستان آمدند، از مجاهدین هراس داشتند و از طالب هراس نداشتند، سر آن‌ها حاکم بودند، مجاهدین را در چوکات برنامه “دی دی آر” خلع سلاح کردند، و ما با تمام دوستان خود برای اولین بار در چوکات اردوی ملی که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد، در غوند ۵۷ تعلیمی وارد تعلیم شدیم.

چرا در چوکات اردوی ملی به کار ادامه ندادید؟
یک ناامیدی که می آید، اشخاص کار را رها میکنند، بعد از اردو که فارغ شدم، با حامد کرزی رییس جمهور پیشین یک جای شدم، بعد ازآن وقتی خانه خود را کندن کاری میکردیم، تعداد آثار قیمتی، باستانی دریافت کردم، یک چیزی مثل قبر برآمد، وقتی بازش کردیم، یک تفنگ طلایی و یک قرآن شریف طلایی برآمد، در ارگ آقای کرزی گفتم که این اشیا را به شما تحویل میدهم چون مال ملت است، یونسکو این اشیا را سه لگ دالر قیمت گذاری کرد، ۱۸ کیلو طلا داشت، آن اشیار را آقای کرزی دادم، او صرف یک تقدیرنامه داد برایم، بعد ازآن شرکت ساختمانی جورکردم و با قوای ائتلاف کار میکردم تا سال ۹۱ طالبان مادرم را شهید کردند جرم ما این بود که چرا به وطن کار میکنید، فعلا ۲۰۰ نفر از طرف ما شهید شده، دوسال پیشتر طالبان یک مکتب را آماج قرار دادند، سپس معذرت خواستند که اشتباه شده ولی بعد ازآن مادرم را شهید کردند همین بود که به قیمت۲ لگ دالر سلاح خریده و توزیع کردم و ساحات را از طالبان آزاد کردیم، تا سال ۹۵ والی صیب را زنگ زدم که داخل مسجد نرو که ماین است مردم برم گفته بود اما والی قبول نکرد برایم گفت که ما بررسی کرده ایم، والی به مسجد رفت با انفجار ماین مواجه شد، والی شهید شد دولت من را گرفت که تو از ماین خبرداشتی، بالاخره یک کم کشیدگی‌ها بین ما و دولت ایجاد شد وقتی که والی صیب شهید شد گفتم یک ماین را که تو خبرکردی یک ماین را من خبر کردم، والی صیب گفت نه مه بررسی کردیم مین نیست. بالاخره قوای ائتلاف میخواستند من را رتبه جنرال بدهند چون من نیروهای خزیش مردمی را خوب رهبری کرده بودم، آماده دریافت رتبه جنرالی بودم که والی لوگر من را به اتهام همکاری با انتحاری‌های طالب دستگیر کردند، یک نفر طالب را گرفته بودند او مرا به حیث رییس انتحاری‌ها راپور داده بود، یک نفر ساده خود را بندی کرده بود اوبرشان گفته بود انتحاری را سید فرهاد اکبری میکند، بعد ازآن دولت مرا رها کرد، ثابت شد که یک ادعای دروغین بودند، به بسیار شان وشوکت مرا رها کردند، بالاخره ما به این فکر شدیم که از دولت هم دوری میکنیم از طالب هم دوری میکنیم، برای طالب پیام روان کردیم، بزرگان را پاکستان روان کردیم که ما جنگ نمی‌کنیم فقط مخالف این هستیم که جنگ در ساحه ما شود، دولت و قوای ایتلاف می آیند ما را میزنند، آنها گفتند که درست است یک صلح نسبی کردیم، طالبان گفتند که ما مستقیم با شما صلح کرده نمیتوانیم، مولوی راشد قومندان جنگ لوگر بود برای ما زنگ زد که ما پلان نداریم تا با شما صلح کنیم ولی کوشش میکنیم در محیط ما سازیش شود، اردو و پولیس زده نشود امریکایی ها اگر زده شود مشکل ندارد.

چقدر خاک لوگر در دست طالبان است؟
طالبان ۹۰ فیصد خاک لوگر را در دست دارند، صرف تعمیر ولایت و ولسوالی ها در دست دولت است، مردم از طالبان میترسند.

چقدر حاضر هستید برای دوام این حکومت که اتهام تقلب رویش وجود دارد قربانی بدهید؟
این حکومت مه فکر میکنم دیگر بقا ندارد یک حکومتی که معاشش از قوای ایتلاف باشد دوام نمیکند. امریکایی‌ها بچه‌های اصلی خود را پیدا کردند در شش ماه یک امریکایی کشته نشده است. پس بچه اصلی‌اش برش ارزش دارد بعد از ۱۸ سال یا بیست سال چرا ما ناحق به راه گمراه میرویم در اکثر جاهای که امریکایی‌ها از روزیکه امریکا با طالبان کنار آمده علیه آنها حمله نشده است. کاروان شان در سالار وردک توسط طالبان تامین امنیت شده است، سه گلوله مزایل در اطراف کمپ اصابت کرده بود، هیئت‌ها ازپاکستان آمده همه مردم قریه را زندانی کرده بودند و کسی که مسئول ساحه بود توقیف شده بود، که چطور روی قوای ائتلاف مزایل فیر شده، امریکایی طالب را جایگزین این حکومت میکند. اگر طالبان به جنگ ادامه دهند مقاومت دوباره شورع میشود افغانستان به سه پارچه تبدیل میشود، یا دوباره جنگ شروع میشود،طالبان در اختیار خود نیستند.

آیا ساختار فعلی حکومت به جای خود میماند؟
تغییر در نظام می آید ولی حکومت سقوط نمی کند.

طالبان درحالی پیشروی است؟
فکر میکنم توافقی که امریکا با طالبان کرده امریکا برش گفته که برای ما ۵ تا ۶ ماه وقت بتین کل افغانستان را میگیریم، امریکایی برش گفتند که بیایید ولسوای‌ها را بگیرید، بعد والایات را ولی آنها گرفته نتوانستند، ۵ هزار زندانی را هم به این خاطر رها کردند که طالبان زور خود را بزنند.

اینها فقط استفاده از نام اسلام میکنند برنامه‌های خود ابر قدرت‌ها است، بیایید از نظام دفاع می‌کنیم اگر طالب نظام اسلامی میخواهد، که محراب و منبر نمادش است، پرچم را سه رنگ نمیگیریم سفید میگیرد، هدف کلمه شریف است که درهردو وجود دارد.

با طالبان کنار می آیید؟

طالبان اگر سلاح را کنار بگذارند با آنها صلح میکنیم، اگر طالبان به هدف بیایند که افغانستان را بگیرند، این خواب است، وحشت آنها را دیدیم، تسلیم آنها نمی‌شویم، مقاومت جدید را تشکیل میدهیم، در لوگر شاید مقاومت کنیم اگر نشد در چهار آسیاب اگرنه درکوتل خیر خانه یا درپنجشیر. طالبان اگر حکومت اشرف غنی را هم شکست بدهد، ما سر جای خود هستیم.

طالبان آماده صلح شده؟
مه فکر میکنم طالبان تاکنون آماده صلح نشود، فقط پاکستان میخواهد امیتاز خود را از امریکا بگیرد.

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.