Saturday, 29 June , 2024
امروز : شنبه, ۹ سرطان , ۱۴۰۳ - 23 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 60135
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 25 ژوئن 2024 - 21:49 |

وزارت صنعت:صادرات افغانستان به پاکستان کاهش یافته است

وزارت صنعت:صادرات افغانستان به پاکستان کاهش یافته است

وزارت صنعت و تجارت گفته است که صادرات افغانستان به پاکستان در پنج ماه نخست سال روان میلادی در مقایسه با پنج ماه سال پار ۳۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت، از آغاز ماه جنوری تا پایان ماه می همین سال به ارزش ۹۳۷ میلیون دالر دادوستد میان افغانستان و پاکستان صورت گرفته که سهم صادرات افغانستان ۲۹۴ میلیون دالر است.

افغانستان به ارزش ۹۱ میلیون دالر پنبه، ۳۸ میلیون دالر زغال‌سنگ، ۱۶ میلیون دالر ماش، ۱۳ میلیون دالر پیاز و برخی مواد دیگر در این پنج ماه به پاکستان صادر کرده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «در جریان پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، داد و ستد بین افغانستان و پاکستان حدود ۹۳۷ میلیون دالر بوده که از این میان ۲۹۴ میلیون دالر صادرات و ۶۴۳ میلیون دالر آن ‌را واردات تشکیل می‌دهد. اکثر اقلام صادراتی ما به کشور پاکستان پخته، زغال‌سنگ، ماش، پیاز، کشمش و تنباکو است و اکثر اقلام وارداتی هم برنج، دوا، سمنت و میوه است.»

هم‌زمان با این مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که صادرات زغال‌سنگ افغانستان از طریق گذرگاه تورخم به این کشور به شدت کاهش یافته است. بر اساس گزارش برخی رسانه‌های پاکستانی، صادرات زغال‌سنگ افغانستان به علت افزایش تعرفه‌های صادراتی از سوی حکومت سرپرست افغانستان، کاهش داشته است.

از سویی هم اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفته است که تلاش می‌شود تا میزان صادرات زغال‌سنگ به پاکستان را بیشتر بسازند.

محمد یونس مومند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «فعلا ما در این کوشش هستیم که با مقامات محترم وزارت مالیه و گمرک‌ها صحبت داشته باشیم تا چگونه بتوانیم در صادرات زغال‌سنگ خود به کشور پاکستان و دیگر کشورها ازدیاد به عمل آوریم.»

شماری از بازرگانان گفته‌اند که در تجارت با پاکستان با مشکلاتی روبه‌رو هستند و پاکستان باید مطابق قوانین جهانی با افغانستان دادوستد داشته باشد.

امید حیدری بازرگان گفت: «به‌خاطر رشد تجارت میان افغانستان و پاکستان و رشد زراعت و همچنان صادرات و واردات که هر دو کشور را تقویت می‌بخشد و به‌خصوص ترانزیت که آسیای میانه نیازمند این است که از طریق افغانستان به کشورهای جنوب آسیا تجارت داشته باشند، ما نیاز می‌بینیم که در قدم نخست پاکستان باید توافق‌ها را عملی بسازد.»

آمارهای وزارت صنعت و تجارت نشان می‌دهند که در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی به ارزش ۹۸۵ میلیون دالر دادوستد میان افغانستان و پاکستان صورت گرفته بود که حدود ۴۳۵ میلیون دالر آن را صادرات افغانستان به پاکستان تشکیل می‌دهد.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.