Friday, 5 July , 2024
امروز : جمعه, ۱۵ سرطان , ۱۴۰۳ - 29 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 60355
  پرینتخانه » اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 30 ژوئن 2024 - 0:38 |

وزیر انرژی:افغانستان با ساخت کانال به کشوری ضرر نرسانده است

وزیر انرژی:افغانستان با ساخت کانال به کشوری ضرر نرسانده است

عبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب  گفته است که پروژه‌هایی که در حکومت پیشین از سوی نهادهای خارجی تمویل می‌شدند اکنون از منابع داخلی تمویل و عملی می‌شوند.

آقای منصور در گفتگوی با اشاره به تلاش‌های حکومت سرپرست در راستای مدیریت آب در کشور و ساخت کانال قوش‌تیپه، هم‌چنان گفته است که افغانستان با استفاده از آب‌های خود به هیچ کشوری ضرر نمی‌رساند.

سرپرست وزارت انرژی و آب با تاکید گفته است که اگر کشوری در پیوند به مدیریت آب‌های افغانستان و ساخت کانال قوش‌تیپه مشکل دارد، می‌تواند مشکل را از راه گفت‌وگو با مقام‌های امارت اسلامی حل کند.

او گفت: «به کشورهای که تشویش دارند، گفتیم که چرا تشویش دارید، آب از خود ماست و کانال را هم در خاک خود می‌سازیم و افغان‌ها از آن استفاده می‌کنند. ما به کسی ضرر نرسانده‌ایم و نمی‌رسانیم.»

عبداللطیف منصور به حق‌آبه ایران از دریای هلمند نیز اشاره کرده و گفته است که خشک‌سالی‌های اخیر باشنده‌های ولایت‌های هلمند و نیمروز را با مشکل روبه‌رو کرده و این امر سبب تامین نشدن حق‌آبه ایران از سوی افغانستان شده است؛ اما با افزایش مقدار بارندگی و افزایش آب در دریای هلمند، افغانستان آب را به‌سوی ایران رها کرده است.

سرپرست وزارت انرژی و آب افزود: «امسال که بارندگی شد، سیلاب‌ها آمد، آب مردم ولایت‌های نیمروز و هلمند تامین شد و آبی که در بند جا نمی‌شد، به سوی ایران رفت و خواست آن‌ها هم همین بود که حق‌آبه ما باید تامین شود.»

این مقام حکومت سرپرست در بخش دیگر از این گفت‌وگو ‌افزوده است که برای برون‌رفت از بحران کم‌آبی در کشور و تولید انرژی، امارت اسلامی روی ساخت‌وساز بندهای آبی، چکدم‌ها و پروژه‌های تولید انرژی از جمله بند گمبیری در ولایت کنر، بند کمال خان، بند توری، پروژه‌های تولید ۲۵۰ میگاوات برق از منابع باد، زغال‌سنگ و آفتاب و پروژه تولید ۳۰۰ میگاوات برق از گاز تلاش می‌کند.

سرپرست‌وزیر انرژی و آب افزود: «بدون شک که امکانات کم است، به‌خاطر که خارجی‌ها در گذشته بعضی پروژه‌ها را تمویل می‌کردند و حالا آن‌ها نامدند که کار کنند، بنابراین با با توجه به بودجه امارت اسلامی، گام بر می‌داریم. هر قدر بودجه انکشافی که به ما داده شود، آن را مصرف می‌کنیم.»

سرپرست وزارت انرژی و آب هم‌چنان ازدیاد نفوس در کابل را از علت‌های اساسی کم‌بود آب در پایتخت خوانده و گفته است که برای تامین آب باشنده‌های کابل، کار روی بند شاه و عروس، بند شاه توت و انتقال آب از دریای پنجشیر جریان دارد.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.