Monday, 1 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۱ سرطان , ۱۴۰۳ - 25 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 60247
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 28 ژوئن 2024 - 0:54 |

کار باقی‌مانده پروژه ۵۰۰ کیلوولت سب‌استیشن ارغندی گشایش یافت

کار باقی‌مانده پروژه ۵۰۰ کیلوولت سب‌استیشن ارغندی گشایش یافت

کار باقی‌مانده پروژه ۵۰۰ کیلوولت سب‌استیشن ارغندی با حضور معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا، سرپرست وزارت انرژی و آب و برخی دیگر از مقام‌ها گشایش یافت.

عبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب گفته است که ارزش مجموعی این پروژه از دشت خواجه الوان تا ارغندی کابل ۱۸۳ میلیون دالر است و کار آن تا دو سال تکمیل می‌شود.

بر بنیاد گفته‌های او، هزار میگاوات برق با تکمیل کار این پروژه، از ترکمنستان وارد کشور خواهد شد که کم‌بود برق در پایتخت و سیزده ولایت همجوار آن برطرف می‌شود.

سرپرست وزارت انرژی و آب گفت: «این پروژه در دو سال تکمیل خواهد شد و با خریداری هزار میگاوات برق از ترکمنستان مشکل پرچاوی برق کابل و سیزده ولایت همجوار کاهش خواهد یافت.»

آقای منصور در بخشی از سخنان‌اش هم‌چنان افزوده است که کار برخی از بندهای بزرگ از جمله بند کمال خان، بند شاه و عروس، بند پاشدان و بند توره در ولایت زابل در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

آقای منصور در این باره افزود: «بند کمال خان که ظرفیت تولید ۹ میگاوات برق را دارد، نه از پول امریکا، چین و روسیه بلکه از عواید داخلی کارش تمام شده و در چند روز آینده افتتاح خواهد شد.»

فاروق اعظم مشاور ارشد وزارت انرژی و آب گفت: «امارت اسلامی کوشش می‌کند در هر جای بند ساخته شود و برق‌رسانی صورت گیرد و امید این است که یک روز در تولید برق خودکفا شویم.»

از سویی‌هم مسوولان شرکتی که در پروژه ۵۰۰ کیلوولت سب‌استیشن ارغندی سرمایه‌گذاری کرده‌اند گفته‌اند که فراهم‌سازی تسهیلات برای سرمایه‌گذاران در افزایش تولید انرژی در کشور نقش مهم دارد.

افغانستان با وجودداشتن منابع آبی در تولید برق، هنوز هم ۸۰ درصد برق مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر از جمله ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌کند که هرازگاهی افزایش پرچاوی و قطع برق، شهروندان کشور را با مشکلات روبه‌رو می‌سازد.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.