Monday, 8 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۸ سرطان , ۱۴۰۳ - 2 محرم 1446
شناسه خبر : 60537
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 04 جولای 2024 - 0:45 |

نماینده‌های ویژه امریکا برای افغانستان بر پشتیبانی آموزش زنان و دختران تاکید کردند

نماینده‌های ویژه امریکا برای افغانستان بر پشتیبانی آموزش زنان و دختران تاکید کردند

نماینده‌های ویژه امریکا برای افغانستان با تاکید بر پشتیبانی از زنان افغانستان،گفته‌اند که مساله‌ی آموزش زنان و دختران و حضور فعال آنان در جامعه، خواست خارجی‌ها نه؛ بل خواست مردم افغانستان است.

توماس وست در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی به قطر، نقش زنان و دختران در افغانستان را در اقتصاد این کشور مهم خوانده است.

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گفته است: «من به این نتیجه رسیدم که برای پیشرفت اقتصادی، باید دست‌رسی به بازار و سرمایه افزایش یابد. زنان باید در تمام سطح‌های آموزشی برای پیوستن به نیروی کار، آموزش ببینند. این خواست مردم افغانستان است، نه از خارجی‌ها و ما از آن پشتیبانی می‌کنیم.»

رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده برای زنان و مسایل حقوق بشری افغانستان، از امارت اسلامی خواسته است تا دروازه‌ مکتب‌ها را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کند. خانم امیری هم‌چنان اطمینان داده است که جهان در کنار زنان و دختران افغان است و به پشتیبانی از آنان ادامه خواهد داد.

نماینده ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان گفت: «تا وقتی که زن و دختر افغان تحصیلات نداشته باشد، افغانستان بسیار آینده تاریک می‌داشته باشد. تا وقتی که زن و دختر افغانستان امکانات نداشته باشد، افغانستان بازهم در حالت جنگ و آینده تاریک می‌ماند.»

اما امارت اسلامی بار دیگر تاکید کرده است که مساله‌ی زنان و دختران در افغانستان، از مسایل داخلی است و کشورها نباید در آن دخالت کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی گفت: «به کشورها می‌گوییم که موضوعات افراد و خانم‌ها در افغانستان، این مسله‌ی خود افغانستان است. ما تلاش می‌کنیم در این‌جا برای آن راه‌حل داشته باشیم. این باید وسیله فشار سیاسی برای کشورها نباشد و بهانه عنوان نشود.»

در سوی دیگر رزماری دی‌کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح نیز در نشست سوم دوحه گفته است که مساله‌ی حقوق بشر و آموزش دختران در افغانستان تنها موضوع داخلی نیست، زیرا افغانستان در این زمینه تعهدات بین‌المللی دارد.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.