Wednesday, 3 July , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۳ سرطان , ۱۴۰۳ - 27 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 60403
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 01 جولای 2024 - 0:17 |

هیأت امارت اسلامی پیش از نشست دوحه با نمایندگان کشورهای مختلف دیدار کرد

هیأت امارت اسلامی پیش از نشست دوحه با نمایندگان کشورهای مختلف دیدار کرد

هیأت امارت اسلامی پیش از آغاز سومین نشست دوحه پیرامون افغانستان، با نماینده سازمان ملل متحد، نمایندگان ویژه روسیه، پاکستان، هند، ایران، عربستان سعودی و ازبیکستان برای افغانستان دیدار کرده است.

رییس سوم سیاسی وزارت خارجه می‌گوید که قرار است قبل از برگزاری نشست، هیأت امارت اسلامی با نمایندگان کشورهای قزاقستان، بریتانیا، ناروی، اندونیزیا، ایرلند و ملل متحد نیز دیدارهایی داشته باشد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی گفته است که عربستان سعودی می‌خواهد هرچه زودتر سفارت خود در کابل را بازگشایی کند.

آقای مجاهد در این باره گفت: «این نشست برای این است که کشورهای که روابط شان با افغانستان ابتدایی است یا روابط شان مشکل دارد یا شکوه دارد یا توقعات دارد آن‌ها را مطرح کنیم.»

در همین حال، سفیر و نماینده‌‌ی ویژه ایران برای افغانستان، شرایط افغانستان و منطقه را پیچیده می‌خواند و می‌گوید این شرایط نیازمند رایزنی‌های همه‌جانبه با تمامی طرف‌هاست.

حسن کاظمی قمی هم‌چنان ابراز امیدواری کرده که این نشست منجر به صلح، ثبات، امنیت، توسعه پایدار و حکومتی مبتنی بر اراده آزاد مردم شود.

آقای قمی گفت: «هدف ما از اشتراک در این نشست: تبیین مواضع، انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان و توضیح سیاست‌های انسان‌دوستانه ایران در زمینه اتباع حاضر در کشور به مقامات سازمان ملل و کشورهای شرکت‌‌کننده در نشست است.»

محمد ایمل دوستیار آگاه مسایل سیاسی گفت: «از یک آدرس قوی و واحد به جهان باید پیام مثبت داشته باشد. در صورتی که نماینده‌های افغانستان در نشست دوحه یا هر نشستی دیگر حضور نداشته باشند آن نشست بی‌نتیجه خواهد بود.»

در سوی دیگر، رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور زنان افغانستان و حقوق بشر، گفته است که نگرانی‌ها و پیشنهادهای زنان را با نمایندگان ویژه کشورها و سازمان ملل در سومین نشست دوحه مطرح خواهد کرد.

بانو امیری در این باره گفت: «در سه هفته پسین، پیشنهادهای شماری از زنان و شبکه‌های حقوق بشر افغان در داخل و خارج از افغانستان شنیده‌ام. نگرانی‌ها و پیشنهادهای آنان را با نمایندگان ویژه کشورها و سازمان ملل در سومین نشست دوحه مطرح خواهم کرد.»

تفسیر سیاه پوش فعال عرصه حقوق بانوان گفت: «ما دوست داریم که یک نماینده واقعی زنان افغان هم حضور داشته باشد تا بتواند خواست های زن افغان را در این نشست مطرح کند.»

عالم تاب امیری فعال عرصه حقوق بانوان گفت: «این نیاز مهم است تا زنانی که در افغانستان هستند، زنانی که در همین‌جا با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، آن‌جا حضور داشته باشند.»

در همین حال، حبیبه سرابی عضو هیأت مذاکره‌کننده حکومت پیشین، زبیده اکبری فعال حقوق بشر، و نبیله مُصلح معین وزارت زنان در حکومت پیشین با وجود دعوت از اشتراک در این نشست خودداری کرده‌اند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.