Monday, 8 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۸ سرطان , ۱۴۰۳ - 2 محرم 1446
شناسه خبر : 60621
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 05 جولای 2024 - 12:26 |

وزارت صنعت:از تمدید توافق‌نامه بازرگانی میان کابل و اسلام‌آباد خبر داد

وزارت صنعت:از تمدید توافق‌نامه بازرگانی میان کابل و اسلام‌آباد خبر داد

هم‌زمان با نگرانی برخی از بازرگانان کشور از نقض توافق‌های بازرگانی و ترانزیتی از سوی پاکستان، وزارت صنعت و تجارت از تمدید توافق‌نامه بازرگانی و ترانزیتی میان کابل و اسلام‌آباد خبر داده است.

توافق‌نامه اپتا پس از گفت‌وگوهای چندین ساله و با میان‌جیگری وزیر خارجه پیشین امریکا، در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۰ به هدف گسترش روابط بازرگانی، ترانزیتی و اقتصادی میان افغانستان، پاکستان و کشورهای منطقه امضا شد.

اما هر از گاهی پاکستان با نقض این توافق‌نامه مشکلاتی در تجارت میان دو کشور ایجاد می‌کند.

آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «تمدید قرارداد اپتا یک ضرورت است و وزارت صنعت و تجارت با درک این ضرورت و شرایط امروزی، با جانب پاکستان در زمینه این توافق‌نامه مشترکاً کار می‌کند.»

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بر حل چالش‌های بازرگانی میان دو کشور تاکید دارد و ادامه این مشکلات را به زیان هر دو طرف می‌داند.

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «تاریخ نشان می‌دهد حتی در دوران جنگ‌های شدید نجیب و کارمل، ترانزیت ما مسدود نبود و مطابق قراردادی که ملل متحد آن را به رسمیت شناخته بود، به نفع افغانستان بود.»

برخی از بازرگانان هم‌زمان با فرا رسیدن فصل صادرات محصولات کشاورزی و افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی پاکستان، از چالش‌های موجود در تجارت و نقض برخی از موارد توافق‌نامه‌های تجاری انتقاد دارند.

آنان از مسوولان دو کشور خواهان ایجاد تسهیلات برای صادرات و واردات خود هستند و بر ایجاد راه‌های جایگزین از سوی امارت اسلامی تاکید می‌کنند.

امید حیدری یکی از بازرگانان گفت: «دروازه سپین‌بولدک به روی اقلام زراعتی ما بسته است و بسیاری از تاجران زون غرب نمی‌توانند از آن صادرات انجام دهند و با چالش‌های گوناگون روبرو هستند.»

فرید عظیمی بازرگان دیگر افزود: «وقتی فصل انگور و انار ما می‌رسد و اکنون هم فصل خربزه است، اگر امارت اسلامی یک توافق‌نامه خوب ایجاد کند، بازرگانان و کشاورزان ما متضرر نخواهند شد.»

روابط سیاسی و تنش‌های مرزی در سال‌های اخیر میان افغانستان و پاکستان بر فعالیت‌های اقتصادی دو کشور نیز تأثیر گذاشته است. بازرگانان کشور همواره از برخورد حکومت پاکستان انتقاد کرده‌اند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.