Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 28825
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 26 آوریل 2021 - 14:48 |

رییس پیشین تصدی مواد نفتی به سه سال حبس محکوم به مجازات شد

رییس پیشین تصدی مواد نفتی به سه سال حبس محکوم به مجازات شد

دادستانی کل کشور اعلام کرده است که عبدالولید تمیم، رییس پیشین تصدی مواد نفتی به اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای به سه سال حبس و پرداخت ۵۷۴ هزار و ۲۲۱ دالر امریکایی محکوم به مجازات شده است.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل به آژانس خبری پامیر گفت که این حکم روز گذشته (یک‌شنبه، ۵ ثور) در یک جلسه‌ی علنی دادگاه ابتداییه مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری صادر شده است. خود عبدالولید تمیم در این دادگاه حضور نداشته است.

آقای رسولی همچنان گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان مقدار ۸۰۰۰ هزار تُن گاز مایع را براساس نیازمندی توسط هیأت مختلط متشکل از ادارات حکومتی از ترکمنستان خریداری کرده بود تا این مقدار گاز مایع را در جریان سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ از طریق ریاست تصدی مواد نفتی به ادارات نیازمند به فروش برساند.

به‌گفته‌ی رسولی، پس از بررسی‌ها مشخص شده است که ریاست تصدی مواد نفتی ۱۰۶۶ تُن گاز مایع را در زمان معین آن به فروش نرسانده و بدون درنظرداشت ضایعات، کسری و خطرات گاز مایع، به‌شکل ثابت نگهداری کرده است.

او در ادامه افزود که از اثر اقدام نکردن به‌موقع رییس تصدی مواد نفتی برای فروش ۱۰۶۶ تُن گاز مایع، بیش از ۵۶۹ هزار و ۹۵۰ دالر امریکایی به دولت خسارت وارد شده است.

در همین حال، عبدالولید تمیم در یک یادداشت در صفحه‌ی رسمی فیسبوک اتهامات مطرح‌شده علیه خودش را رد کرده است.

آقای تمیم نوشته است که گاز مایع در سال ۱۳۹۲ خورشیدی خریداری شده بود و او در جریان سال مالی ۱۳۹۵ خورشیدی به‌حیث رییس تصدی مواد نفتی تقرر حاصل کرده است.

او همچنان نوشته است که گاز مایع به قیمت بلندتر از قیمت بازار خریداری شده بود و به همین دلیل برای مدت زیاد فروخته نشد.

تمیم افزوده است که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی پیشنهاد فروش گاز ذخیره‌شده «از زمان سابق» را بالای نهادهای امنیتی و مکروریان‌ها از طریق وزارت صنعت و تجارت به شورای عالی اقتصادی ارائه کرده بود و براساس فیصله‌ی این شورا، گاز مایع به فروش رسیده است.

از سوی هم، درحالی که دادستانی کل می‌گوید این حکم در حضور وکیل مدافع عبدالولید تمیم صادر شده، خود آقای تمیم گفته است که هیچ کسی به‌عنوان وکیل مدافع در جلسه‌ی قضایی امروز دادگاه حضور نداشته و از قبل برای او اطلاع نیز داده نشده بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.