Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 34483
  پرینتخانه » اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 28 ژانویه 2022 - 17:48 |

ساپکو: جهان از درس‌های تلخی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان آموخت، استفاده کند

ساپکو: جهان از درس‌های تلخی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان آموخت، استفاده کند

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید که جامعه المللی باید از درس های تلخی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان آموختند، استفاده کنند تا پول های کمک شده به دست طالبان یا سایر بازیگران بد نیفتند.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر: جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان روز پنجشنبه هفتم دلو در یک نشست مجازی گفت که اگر کمک های بشری جامعهٔ بین المللی به دست طالبان و سایر بازیگران بد برسد، تراژیدی خواهد بود.
او با اشاره به وضعیت وخیم بشری در افغانستان تاکید کرد که جامعهٔ بین المللی کمک‌های خود به افغانستان را با در نظرداشت درس‌های که در دو دههٔ‌ گذشته آموخته شده است، برای مردم نیازمند آن کشور فراهم کند.
ساپکو گفت:‌ ” جامعهٔ بین المللی باید از درس هایی که همهٔ ما آنرا در ۲۰ سال گذشته به تلخی آموختیم، استفاده کند.”
او با اشاره به رهبران حکومت قبلی گفت که طالبان در حال یاد گیری درس تلخی هستند که برنده شدن با حکومت کردن یکی نیست.
ساپکو گفت که جامعهٔ بین المللی وضعیت وخیم بشری در افغانستان را نادیده نگرفته است و تنها ایالات متحده ۷۸۲ میلیون دالر کمک‌های بشری را برای مردم افغانستان و مهاجران افغان در منطقه کمک فراهم می کند.
بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، با اشاره با عدم حضور دپلوماتیک و نظامی کشور‌های تمویل کننده به خصوص ایالات متحده و کشور‌های غربی،‌ هشدار داد که اگر نظارت دقیق از روند فراهم آوری کمک‌های بشری برای افغانستان صورت نگیرد، کمک های تازه نیز ممکن به دسترس مردم نیازمند نرسد.
به گزارش صدای امریکا؛ این مقام ارشد سیگار گفت که ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته بیش از ۱۴۶ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان مصرف کرد، اما تنها بخشی از این کمک که توسط سیگار ارزیابی شد “تخمین محافظه کارانهٔ ما نشان داد که دست کم ۳۰ در صد این کمک‌ها ضایع و یا هم دزدی شده است. بیاید آگاه باشیم که پول زیادی را به سرعت در کشور کوچک تر با اندک نظارت مصرف کردیم.”
اظهارات این مقام سیگار فقط چند روز پس از آن بیان شد که بر اساس گزارش ۲۰۲۱ سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان از رهگذر شاخص‌های فساد اداری، هفتمین کشور فاسد جهان قرار گرفته است.
این گزارش نشان می‌دهد که افغانستان در راستای مبارزه با فساد در میان ۱۸۰ کشور قلمرو جهان با داشتن تنها ۱۶ امتیار در ردۀ ۱۷۴ قرار گرفته است.
در سال ۲۰۲۰ افغانستان در این فهرست با داشتن ۱۹ امتیاز در ردۀ ۱۶۵ و در سال ۲۰۱۹ میلادی در جایگاه ۱۷۳ قرار داشت.
آژانس خبری صدای پامیر.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.