Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 34311
  پرینتخانه » اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 25 ژانویه 2022 - 11:24 |

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران:امنیت مردم افغانستان برای ایران مهم است.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران:امنیت مردم افغانستان برای ایران مهم است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: امنیت مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در این کشور برای ایران مهم است.

گزارش پامیرنیوز به نقل از آژانس خبری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر روز دوشنبه در همایش ملی ایران و همسایگان گفت: در پیرامون خود با چالش‌هایی درگیر هستیم که یک چالش همسایه شرقی ما، افغانستان است.

وی اضافه کرد: کمتر از یک ماه پیش هیئتی از افغانستان به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند. سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان به همراه تعدادی از وزیران هیئت حاکمه موقت فعلی در افغانستان در این سفر بودند.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: از حدود چهار و نیم ماه پیش تاکنون روزانه بیش از ۵ هزار زن، کودک و مرد افغان از مرزهای زمینی به دلایل سرما و وضعیت ناپایداری که در افغانستان وجود دارد، به سمت مرزهای ما می‌آیند و در اردوگاه‌ها و در برخی از شهرها اقامت داده می‌شوند.

امیرعبداللهیان گفت: امنیت مرز و مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان برای ما مهم است.

وی تصریح کرد: در حوزه ارسال انرژی مورد نیاز به افغانستان کمک می‌کنیم، اما در عین حال از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کوتاه نیامدیم.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: وقتی وزیر امور خارجه هیئت سرپرست موقت افغانستان در جریان سفرش به تهران درخواست تحویل سفارت افغانستان را داشت، ما اعلام کردیم که دوستی‌ها و برادری‌های ما به جای خود، اما تأکید ما بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با نگاه با ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است که موضوع بسیار مهمی است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: لذا زمانی که دولت فراگیر با استانداردهای شناخته شده و با مشارکت طالبان، پشتون‌ها و سایر رقبا شکل گرفت، آن وقت ما می‌توانیم راجع‌به شناسایی وضعیت جدید در افغانستان و واگذاری سفارت افغانستان در تهران به هیئت حاکمه رسمی صحبت کنیم.

| منبع خبر : خبرگزاری مهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.