Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 35668
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 01 مارس 2022 - 10:07 |

طالبان توافقنامه قطر یک دستاورد و پیروزی بزرگ است

طالبان توافقنامه قطر یک دستاورد و پیروزی بزرگ است

مقام طالبان، توافقنامه انتقادبرانگیز این گروه با آمریکا موسوم به توافقنامه قطر را دستاورد و پیروزی بزرگ توصیف کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از “رادیو دری” نظامیان آمریکایی بیست سال افغانستان را اشغال کردند و سپس از کشوری با زیرساخت های نابود شده و فقیر که بدون کمک خارجی قادر به ادامه حیات نیست، خارج شدند.
آمریکا به دلیل خروج شتابزده و بدون برنامه از افغانستان متهم شده، مورد انتقاد قرار دارند و بسیاری از منتقدان افغان و غیرافغان، واشنگتن را عامل فقر کنونی حاکم بر این کشور معرفی می کنند.
با این همه، ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات دولت موقت طالبان از مذاکرات طرف های افغان و آمریکا موسوم به مذاکرات قطر که به عقد توافقنامه ای با همین نام (توافقنامه قطر) منتهی شد، تمجید می کند.
وی در آستانه دومین سالگرد توافق آمریکا و طالبان، در پیامی ویدئویی گفت، توافقنامه دوحه یک دست‌آورد و یک پیروزی بزرگ برای مردم افغانستان است.
این اظهارات در حالی مطرح می شوند که طالبان به دلیل بلوکه کردن دارایی های افغانستان و سپس مصادره آن با بحران شدید اقتصادی روبروست و افغان ها اصلی ترین قربانیان این اقدام واشنگتن هستند.
توافقنامه قطر ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ /۱۰ حوت ۱۳۹۸ پس از حدود یک سال و نیم مذاکره ایالات متحده با طالبان منعقد شد.
در این توافقنامه آمریکا متعهد شد تا تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند و در مقابل طالبان نیز متعهد شد تا ضمن قطع روابط با القاعده اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدانش را ندهد. اما با ورود نیروهای طالبان به کابل در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ اسد، نیروهای ارتش آمریکا زودتر از زمان تعیین شده از افغانستان خارج شدند.
اظهارات این مقام طالبان در حالی مطرح می شود که بسیاری از ناظران، وضعیت کنونی افغانستان و جنگ در اوکراین را نتیجه اعتماد به غرب به ویژه آمریکا توصیف می کنند.
آژانس خبری صدای پامیر – کابل
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.