Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 41846
  پرینتخانه » اخبار جهان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 21 اکتبر 2022 - 11:03 |

افزایش ۵۱ درصدی حملات تروریستی در پاکستان از زمان تسلط طالبان بر افغانستان

افزایش ۵۱ درصدی حملات تروریستی در پاکستان از زمان تسلط طالبان بر افغانستان

پاکستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان شاهد موجی از اقدامات خشونت‌آمیز و حملات تروریستی است که روزانه منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر و به نقل از العربی الجدید، مرکز پژوهش‌های صلح پاکستان در گزارشی اعلام کرده است: «خطرات دولت طالبان در کابل کاملا برای پاکستان آشکار است به طوری که طی یک سال گذشته از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ما شاهد افزایش ۵۱ درصدی حملا تروریستی در پاکستان بودیم.»

بر اساس این گزارش، «طی بازه زمانی ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ تا ۱۴ اوت سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۵۰ حمله تروریستی در پاکستان اتفاق افتاد و طی آن۴۳۳ نفر کشته شده و ۷۱۹ تن دیگر زخمی شدند.»

مرکز پژوهش‌های صلح پاکستان افزود: «این در حالی است که پاکستان طی سال پیش از آن یعنی در بازه زمانی ۱۵ ماه اوت ۲۰۲۰ تا ۱۴ اوت ۲۰۲۱ میلادی شاهد ۱۶۵ حمله تروریستی بود که طی آن ۲۹۴ نفر کشته و ۵۹۸ تن هم زخمی شده بودند لذا افزایش حملات تروریستی پس از تسلط طالبان بر کابل قابل توجه است.»

مرکز پژوهش‌های صلح پاکستان در ادامه گزارش خود نوشت:شادی کورکورانه در پاکستان برای پیروزی طالبان اکنون به یک شوک هولناک تبدیل شده است زیرا وضعیت امنیتی وخامت‌بار در سایه حکمرانی طالبان بیانگر رویارویی قریب الوقوع پاکستان با یک بحران خطرناک و جدی است.

مرکز پژوهش‌های صلح پاکستان با استناد به گزارش‌ سازمان ملل آورده است:هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه دولت طالبان اقدامات عملی برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی خارجی در اراضی افغانستان اتخاذ کرده باشد، وجود ندارد و گروه‌های تروریستی فعال در این کشور پیروزی طالبان را عامل و انگیزه‌ای برای گسترش تبلیغات خود در مرکز و جنوب آسیا و در سطح جهان می‌دانند از جمله این گروه‌ها می‌توان به القاعده، جنبش اسلامی اوزبکستان ( IMU)، جنبش ترکستان اسلامی (ETIM)، جنبش طالبان پاکستان و داعش شاخه خراسان ( TTP) اشاره کرد.

در همین رابطه، «شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان پیشتر در ۲۳ سپتامبر گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد اسلام آباد نسبت به فعالیت گروه‌های افراطی در افغانستان نگران است؛ سخنانی که به خشم مقامات طالبان دامن زد.

پس از این اظهارات و نیز ناکامی در مذاکرات میان طالبان و دولت پاکستان در پی افزایش حملات تروریستی در این کشور و نیز عدم پذیرش طالبان در انجام هرگونه اقدام مسلحانه علیه طالبان پاکستان روابط دو طرف تیره و تار شده است.

«بریستر محمد علی سیف»، مشاور دولت ایالتی اقلیم خیبربختونخوا واقع در شمال غرب پاکستان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: اوضاع در شمال غرب پاکستان بسیار وخیم است، ما از طالبان پاکستان می‌خواهیم سریعا نیروهایش را از این مناطق و مشخصا از منطقه وادی سوات خارج کند.

وی همچنین تاکید کردکه حدود۱۰ تا ۱۵ هزار پاکستانی اکنون در افغانستان حضور دارند که باید به کشورشان بازگردند. وی مشخص نکرد که منظورش از این افراد عناصر مسلح طالبان پاکستان است یا شهروندان عادی.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.