Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 42645
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 12 نوامبر 2022 - 10:42 |

نگرانی شدید سازمان ملل از افزایش جرایم سازمان یافته و گروه های تروریستی در افغانستان

نگرانی شدید سازمان ملل از افزایش جرایم سازمان یافته و گروه های تروریستی در افغانستان

در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در مورد افغانستان قطعنامه‌ای با اتفاق آرا به تصویب رسیده است که از گسترش «جرایم سازمان یافته و گروه‌های تروریستی» در این کشور تحت حکومت طالبان ابراز نگرانی شدید کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ زابا کروسی، رییس مجمع عمومی سازمان ملل در این جلسه زندگی مردم در افغانستان تحت تسلط طالبان را شبیه «آخرالزمان» توصیف کرد.
او در جلسه کامل مجمع عمومی در مورد افغانستان که روز پنجشنبه دایر شد، گفت: «جرایم سازمان یافته و سازمان‌های تروریستی بار دیگر در حال رشد‌اند. افغانستان با چالش‌های پیچیده و درهم تنیده‌ای روبه‌روست، طالبان نشان داده که یا قادر نیست یا نمی‌خواهد با این چالش‌ها را حل کند.»
این مقام سازمان ملل از کشورها خواست تا کمبود ۲.۳ میلیاردی بودجه درخواستی ۴.۴ میلیارد دلاری این سازمان را برای کمک به افغانستان متعهد شوند.

پس از بحث‌های نمایندگان کشورها، این قطعنامه با ۱۱۶ رای موافق مجمع عمومی و ۱۰ رای ممتنع از جمله بلاروس، بروندی، چین، کره شمالی، اتیوپی، گینه، نیکاراگوئه، پاکستان، روسیه و زیمبابوه به تصویب رسید.
این مقام سازمان ملل گفت کمک جامعه جهانی به افغانستان را «یک ضرورت اخلاقی و ضرورت عملی» برای «همه‌شمولی و صلح پایدار» خواند.

قطعنامه سازمان ملل نگرانی عمیق خود را از روند فعلی در افغانستان از زمانی که طالبان تسلط پیدا کرده، ابراز کرده است.
در همین حال قطعنامه از طالبان می‌خواهد تمام معاهدات، میثاق‌ها یا کنوانسیون‌های دوجانبه یا چندجانبه را که افغانستان قبلا آن را امضا کرده است، رعایت کرده و به ‌آن کاملا احترام بگذارد.

وضعیت زنان و دختران افغان

دخترانی که می‌خواستند رییس جمهور شوند با ازدواج اجباری مواجه‌اند.
رییس مجمع عمومی سازمان ملل در سخنان خود گفت برای دختران افغانستان «رویای رئیس جمهور شدن [حالا] جای خود را به واقعیت کودک‌همسری داده است. زنان و دختران بدون همراه مرد خانه، حتی در خارج شدن از خانه خود، بازداشت می‌شوند.»
او خواستار «راه‌حل‌های مشخص» شد که مردم افغانستان را در اولویت قرار دهد از جمله از کشورها خواست به زنان افغانستان که اعضای پیشین جامعه علمی این کشور بودند، فرصت از سرگیری تحقیقات و مطالعات بدهند.
او افزود که افغانستان در حال حاضر تنها کشوری در جهان است که دختران را از حق تحصیل کامل محروم کرده و چشم‌انداز آینده بازگشت دختران به تحصیل با «فرمان‌های تصادفی طالبان» نیز «کاملا نامعلوم» است.
او همچنین از طالبان خواست تا امنیت همه شهروندان این کشور را بدون در نظر گرفتن جنسیت، قومیت، مذهب یا سیاست تامین کند. از جمله خبرنگاران، جامعه مدنی و همچنین اینکه روند کمک‌رسانی را اخلال نکنند.

این در حالی است که اخیرا طالبان از مسوولان پارک‌های تفریحی در کابل خواسته‌ که به زنان اجازه ورود ندهند. قبلاْ‌ اداره «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان سه روز در هفته را برای رفتن زنان به پارک‌ها اختصاص داده بود اما بنا به گزارش‌ها با دستور جدید، اکنون زنان به طور کل از رفتن به این پارک‌ها ممنوع شده‌اند.

افغانستان «غرق در هروئین و تریاک»
آقای کروسی گفت فراتر از وضعیت فاجعه بار انسانی و حقوق بشری، حالا این کشور «غرق هروئین و تریاک» شده است.
در میان بحران اقتصادی، مواد مخدر بزرگترین بخش اقتصاد این کشور شده است.
در گزارش اخیر دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد رشد ۳۲ درصدی سطح زیر کشت تریاک افغانستان را نشان می‌دهد.
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در تازه‌ترین گزارش گفته که قیمت‌ تریاک و دیگر انواع مواد مخدر با وجود فرمان ممنوعیت کشت خشخاش توسط رهبر طالبان در ماه اپریل/آوریل افزایش یافته و محصولات کشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ «سودآورترین در سال‌های اخیر» بوده است.

بنا به گزارش تازه، درآمد کشاورزان از فروش تریاک نیز از ۴۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده که سه برابر شدن آن را نشان می‌دهد.
این مقام سازمان ملل گفت «تهدید ناشی از قاچاق مواد مخدر با تهدید تروریسم، امنیت منطقه‌ای و جهانی مرتبط است.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.