Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45907
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 13 آوریل 2023 - 10:37 |

از سرگیری روابط دیپلماتیک قطر و بحرین پس از ۶ سال

از سرگیری روابط دیپلماتیک قطر و بحرین پس از ۶ سال

کمیته پیگیری روابط بحرین و قطر از توافق دو کشور برای از سر گیری روابط دیپلماتیک میان خود پس از گذشت نزدیک به شش سال از قطع آن خبر می دهد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، خبرگزاری های رسمی قطر (قنا) و بحرین (بنا) بامداد امروز (پنج شنبه) گزارش دادند که کمیته پیگیری روابط میان دو کشور دیروز (چهارشنبه) دومین نشست خود را در مقر دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار کرده است.

بنا بر این گزارش، هیئت قطری به ریاست «احمد بن حسن الحمادی»، دبیرکل وزارت امور خارجه این کشور و هیئت بحرینی به ریاست «عبدالله بن احمد آل خلیفه»، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه این کشور، در نشست خود به مسائل مندرج در دستور کار آن پرداخته و در جریان نتایج نخستین نشست کمیته های مشترک حقوقی و امنیتی نیز قرار گرفتند.

در جریان دومین نشست هیئت های قطری و بحرینی در ریاض همچنین مقرر شد که روابط دیپلماتیک میان دو کشور بر اساس مبانی منشور سازمان ملل متحد و مفاد «پیمان وین» درباره روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۶۱ میلادی از سر گرفته شود.

هیئت های قطری و بحرینی تاکید کردند که این گام برآمده از تمایل متقابل برای توسعه روابط دو جانبه و تقویت یکپارچگی و وحدت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مطابق با اهداف اساسنامه شورای همکاری و همچنین احترام به مبانی برابری میان کشورها، حاکمیت ملی و استقلال، تمامیت ارضی و حسن همجواری است.

شایان ذکر است که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی در اقدامی مشترک، روابط دیپلماتیک و تجاری خود با قطر را قطع کردند با این حال پس از گذشت بیش از سه سال و نیم، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در چهل و یکمین نشست خود که در اوایل ژانویه ۲۰۲۱ (اواسط دی ۱۳۹۹) به میزبانی عربستان و با حضور مصر برگزار شد، «اعلامیه العلا» را در راستای پایان بحران مذکور به امضا رساندند.

پس از امضای اعلامیه العلا با میانجی گری کویت و پشتیبانی آمریکا نیز، عربستان، امارات و مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را از سر گرفتند با این حال روابط دیپلماتیک بحرین با این کشور همچنان به حالت تعلیق مانده بود تا این که در نهایت پس از گذشت نزدیک به شش سال، امروز از سر گرفته شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.