Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ ثور , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 46801
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 30 می 2023 - 13:40 |

روند صادرات میوه تازه به بازارهای جهانی آغاز شد

روند صادرات میوه تازه به بازارهای جهانی آغاز شد

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که روند صادرات میوه تازه به بازارهای جهانی آغاز شده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛  سخنگوی وزارت صنعت وتجارت می‌گوید که آنان تلاش می‌کنند تا برای میوه‌های تازه کشور بازاریابی کنند تا از این طریق بتوانند میوه تازه را به قیمت مناسب به بازارهای جهانی عرضه کنند.

عبدالسلام جواد آخندزاده در این مورد می‌گوید: «خوشبختانه ما توانستیم به قزاقستان بیست تُن گیلاس صادر بکنیم و همچنان میوه تازه دیگر ما آلوبالو است که رسیده و تقریباً زیر بسته‌بندی است و این را به امارات متحده عربی و به قزاقستان صادر می‌کنیم.»

از سویی هم، اتاق زراعت ومالداری گفته است که هرگاه مشکلات در بخش صدور ویزه از سوی کشورها به تاجران افغان حل شود، میتوانند محصولات بیشتری را صادر کنند.

امید حیدری، مسوول روابط خارجی اتاق زراعت ومالداری، می‌گوید: «در بخش بسته‌بندی و در بخش سردخانه‌ها سرمایه‌گذاری شده و این توانایی را داریم که این بسته‌بندی را براساس معیارهای جهانی به اروپا و امریکا تنظیم کنیم و صادر کنیم.»

آقای حیدری افزود: «مگر بدبختانه که نسبت به نبود دهلیزهوایی و سب‌سایدی از طرف وزارت زراعت ما غیرمستقیم میوه‌جات را به کشورهای هندوستان و پاکستان صادر می‌کنیم و بعداً تاجرهای هندی و پاکستانی از ما خریداری می‌کنند و به اروپا صادرات می‌کنند.»

با این حال، شماری از تاجران هم با توجه به تحریم‌های مالی که بر کشور وجود دارد می‌گویند که هرگاه برای میوه تازه کشور بازاریابی نشود، دهاقین و تاجران آسیب جدی خواهند دید.

حاجی محمد، سرمایه‌گذار، گفت: «هفت کیلو تربوز ما به پنجاه افغانی فروخته می‌شود، هفت کیلو تربوز ما از فراه تا اینجا چهل افغانی کرایه اش است، واقعاً دهقان بسیار بیچاره است. سابق مشکل کود داشتیم ولی حالا آب هم باید بخریم.»

به باور آگاهان، هرگاه میوه تازه و دیگر محصولات افغانستان به‌گونه منظم به بازارهای منطقه و جهانی صادر شود، عواید ملی کشور افزایش خواهد یافت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.