Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 47608
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 27 ژوئن 2023 - 15:10 |

رد گزارش سازمان ملل در باره افزایش تولید موادمخدر در کشور از جانب طالبان

رد گزارش سازمان ملل در باره افزایش تولید موادمخدر در کشور از جانب طالبان

وزارت امور خارجه‌ طالبان در واکنش به گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفت بخش های از این گزارش دور از واقعیت است زیرا طالبان به مبارزه جدی با موادمخدر متعهدند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، در گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد آمده افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۰ درصد از تریاک جهان را تولید کرده است.

طبق این گزارش، افغانستان یکی از تولیدکنندگان عمده‌ متامیفتامین‌ها در منطقه است و کاهش کشت تریاک می‌تواند تولیدکنندگان را به سمت تولید مواد مخدر مصنوعی بکشاند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ طالبان در رشته‌توییتی، افزایش تولید متامیفتامین‌ها و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به بازارهای جهانی را رد کرده و آن‌را دور از حقیقت خوانده است.

بلخی نوشته طالبان به مبارزه‌ جدی در برابر کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر متعهد است و از جامعه‌ جهانی می‌خواهد که در راستای جلوگیری از واردات مواد مخدر، تهیه‌ جایگزین معیشتی برای کشاورزان و درمان معتادان با طالبان همکاری مالی و فنی کنند.

در بخشی از گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد آمده که ممکن است در سال ۲۰۲۳ میلادی کشت تریاک در افغانستان به‌دلیل ممنوعیت سراسری با کاهش شدید روبه‌رو شود.

به‌گفته‌ این نهاد جهان از کاهش کشت تریاک در افغانستان سود خواهد برد، اما به زیان بسیاری از کشاورزانی خواهد بود که راه‌های جایگزین برای درآمدزایی ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ طالبان از این بخش گزارش استقبال کرده و گفته است که این یافته‌ها بر تعهد، نظم و تسلط طالبان دلالت دارد، درحالی که به‌گفته وی، در دهه‌های گذشته نظام‌های قبلی با حمایت جامعه‌ جهانی موفق به محو یا کاهش مواد مخدر نشدند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.