Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ جوزا , ۱۴۰۳ - 14 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 47301
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 16 ژوئن 2023 - 8:10 |

پایان نشست سه‌روزه اسلو با تاکید بر حل مشکلات افغانستان از راه گفتگو

پایان نشست سه‌روزه اسلو با تاکید بر حل مشکلات افغانستان از راه گفتگو

اجماع نظر نمایندگان کشورها در نشست اسلو این بوده است که از خشونت و به انزوا رفتن افغانستان جلوگیری شود و بر حل مشکلات از راه گفتگو تلاش شود.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، محمد امین کریم، یکی از اعضای اشتراک‌کنندۀ نشست اسلو در ناروی می‌گوید که اجماع نظر نمایندگان کشورها در این نشست این بود که از خشونت و به انزوا رفتن افغانستان جلوگیری شود و بر حل مشکلات موجود از راه تعامل و گفتگو تلاش صورت گیرد.

آقای کریم در یک نوار صوتی گفته است: «تقریباً اجماع تمامی کشورها به شمول امریکا، روسیه، چین، پاکستان و هندوستان این بود که خشونت در افغانستان راه حل نیست بلکه نه افغانستان منزوی شود، نه با افغانستان برخورد خشن صورت بگیرد، بلکه از طریق تعامل تغییراتی را که ملت افغانستان و جامعه جهانی می‌خواهند، ایجاد شود.»

آقای کریم افزوده که مسایل حقوق بشری به ویژه حقوق زنان، ایجاد حکومت فراگیر و آزادی مطبوعات از مسایل مهمی بود که در این نشست و در دیدارهای حاشیه‌یی آن با هیأت امارت اسلامی مورد بحث قرار گرفت.

در همین حال، شماری از آگاهان به این باوراند که نشست اسلو بیانگر آن است که کشورهای جهان به ویژه ایالات متحده به دنبال آن است تا از هر طریق ممکن مشکلات افغانستان در فضای مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

در نشست اسلو هیأتی از امارت اسلامی به شمول عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه نیز حضور داشت اما تاکنون حکومت سرپرست در مورد این نشست چیزی نگفته است.

با این حال، نشست اسلو واکنش‌های شماری از شهروندان افغانستان در ناروی و برخی کشوهای دیگر را نیز به دنبال داشت و با برگزاری اعتراض‌ها از حضور هیأت امارت اسلامی در این نشست انتقاد کردند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.