Wednesday, 22 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ جوزا , ۱۴۰۳ - 15 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 47183
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 11 ژوئن 2023 - 15:20 |

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: طالبان دستور منع فعالیت آموزشی نهادهای بین‌المللی را لغو کند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: طالبان دستور منع فعالیت آموزشی نهادهای بین‌المللی را لغو کند

کمیسیون حقوق بشر افغانستان دستور طالبان برای منع فعالیت نهادهای بین‌المللی در زمینه آموزشی را «تکان‌دهنده» خواند و خواستار لغو آن شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، این کمیسیون در اعلامیه‌ای نوشت که این تصمیم «صدها هزار» طالبان کودک را از آموزش محروم می‌کند.

اعلامیه افزوده است: «طالبان، با این تصمیم پرسش‌برانگیز، روان جامعه ما را بیشتر از پیش زخمی ساخته و نهادهای بین‌المللی را در وضعیت دشوار قرار داده‌است.»

طالبان اخیراً در دستور شفاهی از همه نهادهای بین‌المللی در افغانستان خواست که ظرف یک ماه به تمام فعالیت‌های خود در زمینه آموزشی پایان دهند و پروژه‌های آموزشی خود را به نهادهای داخلی تحویل دهند.

طالبان هنوز در این مورد اظهار رسمی و علنی نکرده‌اند، اما منابع متعددی تایید کرده‌اند که وزارت معارف این گروه در پی اعمال این دستور است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این دستور را «خلاف موازین حقوق بشری» و ناشی از «رویکردی ضدمنطقی و ظالمانه» طالبان دانسته است.

این کمیسیون از نهادهای حامی حقوق بشر خواسته که گروه طالبان را برای لغو این تصمیم تحت فشار دهند و برای اعاده حقوق کودکان افغانستان به دادخواهی خستگی‌ناپذیر خود ادامه دهند.

این نهاد مستقل حقوق بشری همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که در پنجاه‌وسومین نشست خود در جنوا به این موضوع به صورت جدی بپردازد.

اعلامیه کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنین تاکید کرده است که شورای حقوق بشر سازمان ملل در کنار تعیین گزارشگر ویژه برای افغانستان، راهکار بررسی و پاسخگویی پرقدرتی برای تامین حقوق بشر در افغانستان روی دست گیرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.