Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48118
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 20 جولای 2023 - 18:48 |

آخرین خبرها از اهانت مجدد به قرآن و واکنش های عراق

آخرین خبرها از اهانت مجدد به قرآن و واکنش های عراق

اهانت مجدد هتاک عراقی تبار به قرآن کریم و آتش زدن پرچم کشور عراق در سوئد موجی از واکنش ها را در این کشور به دنبال داشت.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، اهانت مجدد هتاک عراقی تبار به قرآن کریم و آتش زدن پرچم کشور عراق در سوئد موجی از واکنش ها را در این کشور به دنبال داشت و از جمله دولت عراق در بیانیه ای اعلام کرد: تمام فعالیت های دیپلماتیک با سوئد را قطع کرده و سفیر سوئد را از عراق اخراج کرد.

پیام عراق به سوئد: در صورت سوزاندن مجدد قرآن روابط خود را قطع می کنیم

یک منبع دولتی عراقی فاش کرد:« بغداد به استکهلم اطلاع داده است که در صورت سوزاندن مجدد قرآن در سوئد، روابط خود را با این کشور قطع خواهد کرد.»

این منبع گفت: « محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز(پنج شنبه) یک جلسه اصطراری برای تصمیم گیری در مورد روابط با سوئد تشکیل خواهد داد.»

وی افزود: « درصورتی که سوئد مجددا اجازه سوزاندن قرآن را بدهد، ممکن است دولت عراق در نشست امروز تصمیم به قطع روابط با سوئد بگیرد.»

اهانت شهروند عراقی تبار به قرآن برای دومین بار در سوئد

به گزارش منابع خبری، «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی در این تجمع، بار دیگر با حمایت پلیس سوئد به قرآن کریم هتاکی کرد و پرچم عراق را آتش زد.

پلیس سوئد روز چهارشنبه (۱۹ جولای) اعلام کرد: برای برگزاری یک تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم مجوز صادر کرده است. در همین حال، برخی رسانه‌ها گزارش دادند: سازمان‌ دهندگان این تجمع اعتراضی قصد سوزاندن مجدد کتاب مقدس مسلمانان را دارند.

شمار زیادی از مسلمانان نیز خود را به محل اهانت به قرآن کریم رساندند و با شعارهای «لااله الا الله» و «محمد رسول الله» به فرد موهن، پاسخ دادند.

عراق سفیر سوئد در بغداد را اخراج کرد

«باسم العوادی» سخنگوی دولت این کشور بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) با صدور بیانیه کوتاهی، اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر کشورش به وزارت امور خارجه دستور داده تا در پاسخ به این که دولت سوئد بار دیگر اجازه آتش زدن قرآن کریم، توهین به مقدسات اسلامی و آتش زدن پرچم عراق را داده، اقداماتی اتخاذ کند.

بنا بر آن چه در بیانیه سخنگوی دولت عراق آمده، وزارت امور خارجه این کشور از السودانی دستور گرفته تا کاردار سفارت خود در استکهلم را بازگرداند و از سفیر سوئد در بغداد نیز بخواهد تا خاک عراق را ترک کند.

به دنبال آن نیز، «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق تایید کرد که این وزارتخانه دستور بیرون کشیدن سفارت کشورش در سوئد را صادر کرده و به سفیر این کشور در بغداد نیز اطلاع داده تا خاک عراق را ترک کند.

تعلیق فعالیت سفارت سوئد در بغداد

مقامات سوئدی همچنین کاردار سفارت عراق در استکهلم را در اعتراض به آتش زدن سفارت این کشور در بغداد به دست معترضان عراقی احضار کردند.

در همین رابطه، « توبیاس بیلستروم»، وزیر امور خارجه سوئد ضمن محکوم کردن حمله به سفارت این کشور در بغداد، اظهار داشت:مقامات عراقی باید به حفاظت از هیات‌های دیپلماتیک و کارمندان به موجب توافق وین تعهد داشته باشند، ما در اعتراض به این اقدام، کاردار سفارت عراق در استکهلم را به وزارت امور خارجه احضار کردیم.

بیانیه دولت عراق درباره قطع روابط دیپلماتیک با سوئد در صورت تکرار قرآن‌سوزی

دفتر اطلاع رسانی «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود، اعلام کرد که صبح امروز یک جلسه اضطراری به ریاست وی و با حضور وزرای امور خارجه و کشور، رئیس سرویس امنیت ملی، معاون سریس اطلاعات ملی، رئیس ستاد ارتش و معاون فرمانده عملیات مشترک این کشور در رابطه با اقدام دولت سوئد در اعطای مجوز آتش زدن قرآن کریم و حادثه آتش زدن سفارتخانه این کشور در بغداد برگزار شده است.

بنا بر آن چه در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق آمده، در این جلسه اضطراری، حادثه آتش زدن سفارتخانه سوئد در بغداد محکوم گردیده و از آن به عنوان یک نقض امنیتی نام برده شده که باید بی درنگ بدان رسیدگی شود و مسئولان امنیتی مقصر در بروز حادثه نیز مورد بازخواست و حسابرسی قرار گیرند.

در جلسه اضطراری السودانی با مقامات دولتی و امنیتی عراق همچنین مقرر شده که عوامل دستگیر شده حادثه آتش زدن سفارتخانه سوئد در بغداد به مراجع قضایی محول شوند و مسئولان امنیتی مقصر در حادثه نیز مورد تحقیق و بازجویی قرار گیرند و اقدامات قانونی در حق آنها اتخاذ شود.

در همین راستا نیز، دولت عراق بار دیگر بر تعهد خود نسبت به امنیت و حفاظت از همه هیئت های دیپلماتیک مستقر در این کشور و مقابله با هر گونه تعرض به آنها تاکید کرد.

دولت عراق همچنین تایید کرد که دیروز (چهارشنبه) از طریق کانال های دیپلماتیک به اطلاع دولت سوئد رسانده که در صورت تکرار حادثه آتش زدن قرآن کریم در خاک این کشور و صدور مجوز آن به بهانه آزادی بیان، به قطع روابط دیپلماتیک خود با سوئد روی خواهد آورد.

دولت عراق ضمن تاکید بر این که چنین اقدامات تحریک آمیزی، به کنوانسیون ها و مقررات بین المللی مبنی بر احترام به ادیان و باورها آسیب می رساند، تهدیدی برای صلح به شمار می آید و به فرهنگ خشونت و نفرت دامن می زند، تداوم مقامات سوئدی بر چنین مواضع تحریک آمیزی در قبال باورهای دیگران و مقدسات آنها را محکوم کرد.

حمایت شخصیت ها و احزاب عراقی از تصمیم دولت السودانی

رشید ضمن ابراز تعجب از عدم موضع‌گیری مقامات سوئد در قبال این حادثه اظهار داشت: این اقدامات موجب پیچیده‌تر شدن مشکل و تحریک احساسات خشم و نفرت می‌شود و باید بدان پایان داد.

رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه مستقیما از طریق کانال‌های دیپلماتیک به مقامات سوئدی درخصوص احترام به احساسات مسلمانان و جلوگیری از وقوع این رفتارهای انحرافی هشدار دادیم، تصریح کرد: در این شرایط، از حق آزادی بیان مسالمت‌آمیز و آگاهانه در اعتراض به این رفتارها همراه با مراعات قوانین کشور و عرف دیپلماتیک حمایت می‌کنیم.

در همین حال، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون امروز آتش زدن قرآن و پرچم عراق در سوئد را نقض حاکمیت خواند و تاکید کرد که سوئد از اصول خود شانه خالی کرده است.

همزمان «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح ضمن تمجید از تصمیم دولت عراق در اخراج سفیر سوئد در بیانیه‌ای تصریح کرد: بار دیگر، سوئد به عادت خود در اجازه دادن به افراد منحرف در اهانت به احساسات دو میلیارد مسلمان و تعدی به مقدسات بازگشته است.

العامری افزود: تکرار این اقدام تحریک‌آمیز و کینه‌توزانه مقامات سوئدی به رویکرد و شیوه‌ای تبدیل شده که بر نقش خصمانه سوئد در اهانت به مسلمانان تاکید دارد.

وی در پایان ضمن تمجید از موضع شجاعانه دولت عراق، از سایر کشورهای جهان اسلام خواست اقدامی مشابه انجام دهند و به شکل جدی در روابط خود با سوئد در همه زمینه‌های دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی بازنگری کنند.

در همین حال، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به اقدام پلیس سوئد در صدور مجدد مجوز برای به آتش کشیدن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم، گفت: مجوز پلیس سوئد بار دیگر به همان فردی که پیش‌تر مرتکب آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم شده بود، اجازه تکرار این عمل شنیع را داده تا طرف‌های افراط‌گرا در سوئد به خود اجازه شکستن حرمت دین حنیف اسلام را بدهند و احساسات مسلمانان در اهانت به مقدساتشان را نادیده بگیرند.

وی ادامه داد: این فرد همچنین اجازه یافته که پرچم عراق را نیز که مزین به لفظ جلاله است در برابر سفارت عراق در استکهلم به آتش بکشد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن محکومیت شدید این اقدامات، موضع دولت سوئد را، به خصوص پس از واکنش‌های شدید بین‌المللی که این اقدام را غیر قابل قبول دانستند، مایه تعجب دانست.

حکیم از طرف‌های ذی‌ربط در این کشور خواست که مانع این‌گونه رفتارها شوند که خلاف قوانین بین‌المللی درباره اهانت به باورهای ادیان و مذاهب و قومیت‌هاست.

وی همچنین نسبت به تلاش‌های برخی گروه‌های افراط‌گرای که مغرضانه در پی نفرت‌پراکنی میان ملت‌های جهان‌اند هشدار داد و از جامعه بین‌المللی و نهادهای جهانی به خصوص سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی خواست که با این برداشت غلط از آزادی برخورد کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین از همگان خواست که اعتراض خود را به صورت مسالمت‌آمیز و متناسب با منطق قرآنی ابراز کنند.

در همین راستا، محمود محمد، سخنگوی حزب دموکرات کردستان امروز (پنجشنبه) گفت: ما آتش زدن قرآن کریم را محکوم می کنیم و علیه آتش زدن یا اهانت به کتاب های آسمانی تمامی ادیان می ایستیم.

وی بر حمایت این حزب از محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و دولت در اتخاذ گام های قانونی برای عدم تکرار این اقدامات تاکید کرد.

محمود محمد همچنین به رخداد یورش به سفارت سوئد در بغداد و آتش زدن آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که این رفتار علیه قانون اساسی و قوانین بین المللی است.

بیانیه چارچوب هماهنگی عراق در واکنش به هتک حرمت مجدد قرآن در سوئد

چارچوب هماهنگی گروه های شیعی عراق حمایت خود را از تصمیم شجاعانه دولت برای قطع روابط دیپلماتیک با سوئد و خارج کردن نمایندگی عراق از استکهلم به دلیل تکرار اجازه به تعدی به قرآن کریم و نقض حاکمیت عراق اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: در این مناسبت دردناک که همزمان با ماه عاشورای حسینی (ع) رخ داده است، از مردم عراق و پیروان اهل بیت علیهم السلام می خواهیم تا فردا جمعه برای یاری دین خداوند و قرآن کریم تظاهرات کنند.

چارچوب هماهنگی از کشورهای عربی و اسلامی نیز خواست تا گام های فوری را برای توقف این تعدی فاحش علیه حرمت اسلام و مسلمانان، اتخاذ کنند.

  مقتدی صدر: کشورهای جهان آتش زدن قرآن کریم را جرم‌انگاری کنند

صدر با بیان اینکه مردم عراق همراه با نیروهای امنیتی هستند، اظهار داشت: از عربستان و ایران دعوت می‌کنم تا درباره حادثه آتش زدن قرآن کریم موضع‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای جهان، آتش زدن قرآن کریم را جرم‌انگاری کرده و آن را اقدامی تروریستی قلمداد کنند، تصریح کرد: باید آتش زدن قرآن کریم، جرم تلقی شود، من از مردم کشورهای اسلامی می‌خواهم به شکل جدی و واقعی برای یاری و نصرت اسلام بپاخیزند.

رهبر جریان صدر با بیان اینکه آتش زدن قرآن به دست یک فرد مسیحی به معنای این نیست که وی نماینده مسیحیان است، تاکید کرد: «امریکا به عنوان کشوری تروریستی و همجنسگراها حق ندارد آتش زدن سفارت سوئد را تقبیح کند بلکه این کشور باید آتش زدن قرآن کریم را محکوم می کرد.

وی گفت: من نخواستم به خاطر آتش زدن عکسم تشدید تنش ایجاد کنم تا مساله، بُعد شخصی پیدا نکند.

واکنش توئیتری مقتدی صدر به اهانت مجدد به قرآن در سوئد

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر ظهر امروز (پنج شنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، به اقدام پلیس سوئد در صدور مجوز برای آتش زدن قرآن کریم و پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم واکنش نشان داد.

صدر در پیام توییتری خود در این باره نوشت: سوئد پس از اعلام دشمنی خود با اسلام و کتاب های آسمانی به دلیل این که به چنین مسائل آسمانی ظاهری و باطنی اعتقاد ندارد، این بار از طریق موافقت با آتش زدن پرچم عراق، خطوط دیپلماتیک و مقررات سیاسی را زیر پا می گذارد و دشمنی خود با عراق را اعلام می کند.

در ادامه پیام رهبر جریان صدر همچنین آمده است: من این جا پیش از هر گونه اقدام ویژه خودم، منتظر پاسخ رسمی قاطع خواهم ماند و بر اساس درک من، اگر پرچم عراق واقعاً به آتش کشیده شود، دولت نباید به تقبیح و محکومیت بسنده کند چرا که این نشان دهنده ناتوانی و فرمانبرداری است.

صدر در پایان نیز ضمن استفاده از هشتگ «پرچم عراق، خط قرمز است»، عنوان کرد: سوزاندن دوباره قرآن نیز با سوزاندن تورات و انجیل مقابله به مثل نمی شود بلکه ملت های جهان باید آسمان را یاری کنند و گر نه پیامدهای ناگواری بر سر ما می آید و آن گاه پشیمانی سودی ندارد.

واکنش سوئد به حمله به سفارت این کشور در بغداد

بیلستروم تصریح کرد: حمله به سفارت در بغداد غیر قابل قبول و کاملا مردود است. آشکار است که مقامات عراقی در عمل به مسئولیت خود در حفاظت از هیات‌های دیپلماتیک ناکام مانده‌اند.

پیش از این، وزارت امور خارجه عراق شدیدا این حادثه را محکوم و طی بیانیه‌ای تصریح کرد: «این اقدام در چارچوب تعدی به هیات‌های دیپلماتیک و تهدید امنیت آن انجام می‌شود.»

دستگاه دیپلماسی عراق تاکید کرد: دولت به دستگاه‌های امنیتی مربوطه دستور داده تحقیفات فوری را انجام و اقدامات امنیتی لازم را با هدف روشن شدن ابعاد این حادثه و شناسایی هویت عاملان و بازخواست آنها طبق قانون را اتخاذ کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.