Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 47991
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 14 جولای 2023 - 11:40 |

امارت اسلامی: نگرانی‌های شماری از کشورها از کشت و قاچاق مواد مخدر بیجا است

امارت اسلامی: نگرانی‌های شماری از کشورها از کشت و قاچاق مواد مخدر بیجا است

امارت اسلامی می گوید برخی کشورها زیر نام نگرانی از کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان استفاده ابزاری می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌افزاید در حالی که کشت خشخاش در افغانستان به صفر رسیده است و نیز جلو تولید، قاچاق و خرید و فروش انواع مواد مخدر گرفته شده است؛ اما شماری از کشورها به دور از واقعیت‌های عینی افغانستان بگونه نا مؤجه از کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نگرانی‌های خود را مطرح می‌سازند تا از این طریق بر امارت اسلامی فشار وارد نمایند.

در حالی که شماری از کشورهای منطقه به ویژه مقامات کشورهای آسیایی میانه بارها نگرانی خود را مبنی بر کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان مطرح کرده اند، اما امارت اسلامی این نگرانی‌ها را نا مؤجه و دور از واقعیت‌های عینی در افغانستان می‌داند.

معاون سخنگوی امارت اسلامی مطرح ساختن این نگرانی‌ها ریشه در اهداف دیگر این کشورها دارد تا از این طریق بر امارت اسلامی افغانستان به عنوان ابزار فشار استفاده نمایند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که:«متاسفانه بعضی از نگرانی‌ها در شماری از کشورهای بیرونی بیجا است، یا از حقایق عینی و جریانات واقعی کشور ما اطلاع خوب و درست ندارند و یاهم شاید اهداف دیگری را داشته باشند و می‌خواهند از همچون یک راهی که غیر مؤجه و غیرمعقول است استفاده بکنند و بگونه ابزار فشار به کار ببرند.»

به گفته معاون سخنگوی امارت اسلامی ۹۸ درصد شهروندان کشور فرمان رهبر امارت اسلامی را مبنی بر منع کشت، تولید، و خرید و فروش مواد مخدر عملی کرده اند و در بعضی از ساحاتی که بگونه پنهانی خشخاش کشت شده بود از سوی نیروهای امنیتی تعقیب و از بین برده شده است.

آقای کریمی می‌گوید که:« ۹۸درصد مردم افغانستان فرمان امیرالمومنین را لبیک گفتند و این پدیده را نکاشتند در بعضی از ساحاتی که بگونه پنهانی در پشت دیوارها کاشته بودند از سوی نیروهای امارت اسلامی تعقیب و از بین برده شد. پس امارت اسلامی قسمی که فرمان را صادر کرده که کشت، قاچاق، تولید، پروسس و خرید و فروش همه موارد را ممنوع قرارداده همین فرمان پابرجا خواهد بود.»

شماری از آگاهان به این باور اند که مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر نیاز به همکاری‌های مشترک دارد و نیاز است که کشورهای منطقه افغانستان را در این راستا کمک و همکاری نمایند.

این در حالیست که حدود یک ماه قبل یک نهاد تحقیقاتی در بریتانیا گزارشی به نشر رساند که بربنیاد آن کشت کوکنار در جنوب افغانستان در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

در گزارشی این نهاد کشت کوکنار در ولایت هلمند که پنجاه درصد تریاک جهان را در گذشته تولید می‌کرد، ۹۹ درصد کاهش داشته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.