Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48770
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 18 آگوست 2023 - 11:19 |

آغاز کار عملی پروژه «کابل جدید»

آغاز کار عملی پروژه «کابل جدید»

کار عملی پروژه «کابل جدید» با اشتراک مقامات بلند رتبه امارت اسلامی افغانستان طی مراسمی آغاز شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، ماستر پلان پروژه “کابل جدید” در دو مرحله ۱۵ ساله مورد تطبیق قرار مي‌گيرد و در مرحله اول دو صدو پنجاه هزار واحد مسکونی برای يک ونيم ميليون نفر در نظر گرفته شده است که شامل ساحات تجارتی، زراعتی، تفريحی و صنعتی می‌باشد.

شیخ نورالحق انور، رییس عمومی اداره امور در مراسم آغاز کار عملی پروژه “کابل جدید” گفت:«جای بسا خرسندی است که در این روزها بجای خبرهای بد، همه روزه اخبار آغاز پروژه‌های بزرگ اقتصادی نشر می‌شود.»

آقای انور افزود که:«زمان آن فرا رسیده که امارت اسلامی تلاش‌های خود را به‌منظور خودکفایی اقتصادی کشور سرعت بخشد و افغانستان را از نگاه اقتصادی خودکفا کند.

درهمین حال، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا در مراسم آغاز کار عملی پروژه “کابل جدید” گفت:«پروژه “کابل جدید” تمام امکانات عصری را در بر خواهد داشت و با آغاز کار این پروژه برای شمار زیادی از شهروندان زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.»

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرا در این مراسم حضور داشت و گفت که با عملی شدن این پروژه ملی، چالش‌ها، مشکلات ترافیکی و محیط زیستی تا حد زیاد مرفوع خواهد شد.

آقای حنفی می‌گوید که:«مکلفيت تاجران و سرمايه‌گذاران کشور است که يکجا با نظام در آبادی کشور سهم بگيرند و از سرمايه‌گذاران منطقه و جهان نيز دعوت می‌کنیم که در افغانستان سرمايه‌گذاري نمايند.»

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز در این مراسم اشتراک و گفت که امارت اسلامی در وقت کم گام‌های مهم اقتصادی را برداشته است و این را در عمل ثابت کرد که متعهد به آبادی، ترقی و پیش‌رفت افغانستان است.

وی افزوده است که:«افغان‌ها برای حفظ وقار، عزت و آزادی کشورشان قربانی‌های بی‌سابقه‌ای پرداخته اند و هنوز هم آماده هرگونه فداکاری هستند و امارت اسلامی متعهد است که افغانان را همان‌گونه از اشغال نجات داد از مشکلات اقتصادی نیز رهایی بخشد.»

به گفته وی کسانی‌که به تعصبات قومی، مذهبی و زبانی دامن می‌زنند در افغانستان جا ندارند.

وی همچنان می‌گوید که:«اگر با افغانستان کمک و همکاری کرده نمی‌تواند، پس بگذارید افغانان کشور شان را آباد کنند و زندگی آرام داشته باشند.»

از سوی دیگر شیخ نداء محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این مراسم گفته است که زمان آن فرارسیده که امارت اسلامی برای تکمیل کردن آرمان شهدا و مردم کشور دست به کار شود و افغانستان را آباد کند.

مولوی دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد گفته است که کسانی‌که امروز در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند، متعهد به آبادی کشورشان استند.

وی افزوده است که:«سرمايه‌گذارانی که میليارد ها دالر بيرون از افغانستان سرمايه‌گذاری کرده اند، اگر ۲۰ فیصد سرمايه شان را به افغانستان انتقال کنند، بدون شک که کمک زیادی برای حل مشکلات اقتصادی افغانستان خواهند کرد.»

وی می‌گوید که امارت اسلامی برای تاجران و سرمایه‌گذاران داخلی در پروژه‌های بزرگ اقتصادی اولویت می‌دهد.

شیخ محمد قاسم خالد، والی کابل نیز تاجران و سرمایه‌گذارانی را که در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند، آنان را در بخش اقتصادی قهرمانان ملی خطاب نمود.

مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گفته است که در آینده نزدیک شاهد تعامل بهتر امارت اسلامی با جهان و حل مشکلات کنونی در افغانستان خواهیم بود.

وی دراین رابطه گفته است که:«این واضح است که در بخش سیاسی، بخصوص در رسمیت شناختن مشکلات وجود دارد، اما امارت اسلامی در عرصه‌های دیگر پیش‌رفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.