Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48660
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 13 آگوست 2023 - 8:53 |

تداوم خشکسالی و افزایش مشکلات دهقانان

تداوم خشکسالی و افزایش مشکلات دهقانان

خشکسالی در افغانستان در سال های اخیر به طور پیاپی ادامه داشته است.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، شماری از دهقانان می گویند که دیگر قادر به تامین نیازهای اولیه خانواده های خود نیستند.

عبدالاحد در تپه ای که طی سال های گذشته به ندرت رنگ باران را دیده اند، ساقه های گندم را از زمینی که کاملا خشک شده، می کند. در سومین سال کمبود آب و گرمای شدید، محصولات به دست آمده از زمین های او به زحمت برای تامین نیازهای خانواده اش کفایت می کند.
این دهقان ۵۵ ساله از ولسوالی نهر شاهی در ولایت بلخ در سال دو یا حتی سه بار گندم می کاشت. اما درسه سال گذشته او فقط سالی یک بار توانسته گندم بکارد و آن را به ثمر برساند. محصولات به دست آمده از زمین های او که ۹ هکتار مساحت دارند، سال به سال کمتر می شود.
او که در کنار توده ای از گندم و در زیر آفتاب داغ و حرارت ۴۰ درجه نشسته بود، افزود: «سه سال از زمان آغاز خشکسالی گذشته است. چاه ها و رودخانه ها تقریبا خشک شده اند. ما حتی به اندازه کافی آب آشامیدنی نداریم. شما می توانید ببینید که زمین های ما کاملا خشک شده است.

تداوم خشکسالی تاثیر ویرانگری بر دهقانان و وضعیت اقتصادی این کشور گذاشته است. یک سوم اقتصاد افغانستان برپایه زراعت و امنیت غذایی استوار است.
به گفته کارشناسان تغییرات اقلیمی خشکسالی را تشدید می کند که به نوبه خود به تشدید فشار بر منابع آبی می انجامد. بر بنیاد شاخص جهانی خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی، افغانستان از نظر تاثیرات ویرانگر تغییرات اقلیمی درسطح جهانی درجایگاه ششم قرار دارد. ششم قرار دارد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.