Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ ثور , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 48832
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 21 آگوست 2023 - 10:14 |

سازمان ملل متحد: در دو سال گذشته ۳۰ کارمند بشردوستانه در افغانستان کشته شد‌ند

سازمان ملل متحد: در دو سال گذشته ۳۰ کارمند بشردوستانه در افغانستان کشته شد‌ند

دانیال اندرس، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، از کشته شدن ۳۰ کارمند بشردوستانه این سازمان در دوسال گذشته در افغانستان خبر داده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، اندرس این اظهارات را در یک پیام ویدیویی به مناسبت «روزجهانی بشردوستی» مطرح کرده است.

به گفته وی، بیشتر کارمندانی که طی دو سال اخیر کشته شدند، واکسیناتورهای پولیو و ماین روبان بوده‌اند.

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه در افغانستان هشدار داد که بی میلی جهانی نسبت به ارایه کمک به افغانستان، جان میلیون‌ها تن به شمول صدها هزار کودک را با خطر روبه‌رو می‌کند.

اندرس گفت: «امروز نیازهای بشردوستانه در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده است و بیش از ۲۹ میلیون تن به کمک‌های بشری نیاز دارند. ازسویی منابع تمویل درحال خشکیدن است واین زندگی و سلامت میلیون‌ها تن به شمول صدها هزارکودک را تهدید می‌کند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین اتفاق بیفتد. کشورهای تمویل کننده باید پا پیش بگذارند و مانع چنین یک تراژیدی خطرناک در افغانستان شوند.»

این نهاد همچنان از امارت اسلامی خواست تا اجازه دهد کارکنان زن در سازمان‌ها و موسسات بشردوستانه به کارهای شان برگردند و برای صدها هزار نیازمند کمک رسانی کنند.

او گفت: «این پذیرفتنی نیست، بدون کارمندان زن میلیون‌ها نیازمند به کمک دسترسی نخواهند داشت. این زنان اند که اجازه دخول در مناطق دوردست وروستاها را به خانه میابند و کمک‌رسانی می‌کنند، زنان و کودکانی که با توجه به وضعیت بد اقتصادی افغانستان منتظر کمک‌های بشری اند.»

با این حال، امارت اسلامی کشته‌شدن کارمندان سازمان ملل متحد را در کشور رد می‌کند و می‌گوید که امنیت در کشور تأمین است و هیچ موردی را سراغ ندارند که گویا کارمندان نهاد‌های امدادرسان کشته شده باشند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله، در این مورد گفت: «اولویت‌های کاری ارگان‌های امنیتی به ویژه وزارت امور داخله تأمین امنیت سفارت‌خانه‌ها و نماینده‌های دیپلوماسی به خصوص سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های که در افغانستان نمایندگی دارد، بوده و است. ما الحمدالله به بهترین شکل ممکن امنیت آن‌ها را هم در مرکز و ولایات تأمین ساختیم. ما ادعای که در این قسمت‌ها شده ما کاملاً رد می‌‌کنیم.»

پیش از این بسیاری ازکشورهای تمویل کننده کمک‌های بشری به افغانستان به شمول بریتانیا، آلمان، آسترالیا وبرخی کشورهای دیگر اعلام کرده اند که بودجه بشری به افغانستان را به دلایل ممنوعیت‌ها بر کار و تحصیل زنان کاهش داده‌اند وهشدار دادند که در صورت برداشته نشدن این محدودیت‌ها، احتمالاً کمک‌ها بیشتر از این به افغانستان کاهش خواهد یافت.

با این حال، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که سازمان‌های بشری سال گذشته در همکاری با کارکنان زن ۲۶ میلیون نیازمند را کمک رسانی کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.