Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ ثور , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 48870
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 22 آگوست 2023 - 14:43 |

متقی: ناامنی پاکستان مربوط ما نمی‌شود/ جمله «حکومت همه شمول» برای وارد کردن فشار است

متقی: ناامنی پاکستان مربوط ما نمی‌شود/ جمله «حکومت همه شمول» برای وارد کردن فشار است

 امیرخان متقی ، سرپرست وزرات امور خارجه ضمن تاکید بر اینکه ناامنی پاکستان مربوط ما نمی‌شود گفت که جمله «حکومت همه شمول» برای وارد کردن فشار است

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، سرپرست وزرات امور خارجه می گوید که جمله “تشکیل حکومت همه شمول” بهانه ای برای فشار وارد کردن به امارت اسلامی است. او همچنین اتهامات اسلام آباد را رد کرد و گفت ما ساحه را امن ساختیم و اجازه ندادیم که کسی علیه خاک پاکستان از خاک افغانستان استفاده کند. نا امنی در پاکستان مربوط ما نمیشود.
 امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی در برنامه حسابدهی دولت به ملت که در مرکز رسانه های حکومت برگزار شد، گفت: جهان چه تعبیری از به رسمیت شناخته شدن دارد؟ به باور ما وقتی سفارت‌های کشورها باز باشد؛ ویزای ما مدار اعتبار باشد؛ دیپلمات‌های دو طرف در کشورهای مقابل حضور داشته باشند؛ تجارت عادی باشد، همین خود به رسمیت شناسی است؛ اما منظور آنان را نمیدانیم از کاربرد این واژه!

او تأکید کرد، جهان از به رسمیت شناختن به عنوان فشار علیه ما استفاده میکند، ولی شرطی را برای به رسمیت شناخته شدن مطرح نکرده است.

آقای متقی در مورد حکومت همه شمول، گفت: ما قبلا هم موضع‌ خود را در مورد حکومت همه شمول اعلام کرده بودیم؛ در کابینه ما از همه اقوام است، همچنین از تمام ولایت ها ما نماینده داریم؛ اما تعریف آنان از همه شمول واضح نیست.

به گفته وی، کشورهای خواستار تشکیل حکومت همه شمول کرده اند که آنان خود حقوق شهروندان خود را پایمال کرده اند؛ خود دیکتاتوری راه انداخته اند. چرا تشکیل حکومت همه شمول را در سایر کشورها مطرح نمی‌کنند؟ معلوم میشود که دنبال بهانه و خبرسازی هستند و این موضوع یک جمله ای برای وارد ساختن فشار است.

او در مورد اتهامات پاکستان گفت: ما در دو بخش با پاکستان همکاری کردیم، برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستان(تی تی پی) و حکومت پاکستان زمینه را فراهم ساختیم، اما نظام آنان ساقط شد. دیگر اینکه ما ساحه را امن ساختیم و اجازه ندادیم که کسی علیه خاک دیگری از خاک افغانستان استفاده کند. نا امنی در پاکستان مربوط ما نمیشود و آنان نباید اظهارات این چنینی را مطرح کنند.

متقی افزود، با تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و چین در یک سال گذشته کوچکترین جنجالی نداشته‌ایم. با کشورهای عربی ارتباط خوبی پیدا کردیم و با امریکا و اروپا نشست های داشتیم؛ تشویش های همدیگر را شنیدیم. در مجموع خوشحالیم که از امریکا تا اروپا و آسیا و منطقه به اجماع رسیدیم که از گرو‌پ های مسلح حمایت نکنند و افغانستان را بار دیگر میدان رقابت های منفی خود نسازند.

سرپرست وزارت امور خارجه می گوید که ارتباط خوبی با همسایه گان داشتیم؛ همین ارتباط موجب شد تا محصولات زراعتی ما به موقع به کشورها انتقال یابد.

متقی گفت، در بخش اقتصادی ما سیاست اقتصاد محور را روی دست گرفتیم و‌ زمینه سازی برای ترانزیت کالاها کردیم که در مجموع زمینه ترانزیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا را فراهم ساختیم که این امر‌ حیثیت سیاسی ‌‌و اقتصادی ما را رشد داده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.