Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48705
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 15 آگوست 2023 - 9:10 |

وزارت خارجه: کم‌بود آب در دریای هلمند تکان‌دهنده است

وزارت خارجه: کم‌بود آب در دریای هلمند تکان‌دهنده است

وزارت خارجه در یک اعلامیه گفته است که بازدید هیات مسلکی ایران از دستگاه سنجش آب در هلمند نشان می‌دهد که آب این دریا به کم‌تر از ۷ مترمکعب در ثانیه کاهش یافته که این تکان‌دهنده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، در اعلامیه این وزارت آمده است که این هیات خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی را از علت‌های کم‌تر شدن آب نسبت به سال نورمال آبی دانسته است.

بربنیاد این اعلامیه، معاونین دریای هلمند از جمله ارغنداب، موسی‌قلعه، ارغستان و ترنک به شکل کامل خشکیده اند.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «روزی که هیات ایرانی جریان آب را در دستگاه دهراوود اندازه کرد، جریان آب کم‌تر از هفت مترمعکب در ثانیه بود که در حقیقت این مساله تکان‌دهنده است.»

در بخشی از این اعلامیه آمده است که در صورت بارندگی و مساعد شدن شرایط، امارت اسلامی متعهد به پرداخت حق‌آبه ایران خواهد بود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفت: «اگر آب پوره شود و ما آب داشته باشیم، صد درصد به تعهدات خود عمل می‌کنیم.»

از سویی‌هم، شماری از کارشناسان از امارت اسلامی می‌خواهند تا موانع و پمپ‌های غیرقانونی کشور ایران را از دریای هلمند در مرز مشترک دو کشور بردارد.

نجیب الله سدید، آگاه مسایل آب گفت: « نیاز است که ایران هم تعهد خود را در چارچوب معاهده هلمند عملی کند و مانع‌ها را از روی  رود هلمند بردارد که مانع آب شده و ولسوالی‌های کنگ و چغانسور را محروم از آب کرده و پمپ‌های غیرقانونی در مرز وجود دارد که در حقیقت آب را به‌گونه‌ی غیرقانونی به این کشور پمپ می‌کند.»

در چند ماه گذشته مساله‌ی حق‌آبه از دریای هلمند به یک موضوع جنجال برانگیز میان ایران و افغانستان تبدیل شده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود که تهران مساله‌ی حق‌آبه‌اش را از افغانستان از راه‌های حقوقی و سیاسی در دستور کار خود قرار داده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.