Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ ثور , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 48916
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 24 آگوست 2023 - 14:56 |

یونیسف: افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به تسلیحات جنگی است

یونیسف: افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به تسلیحات جنگی است
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد گفت که ۸۵ درصد قربانیان مهمات منفجرنشده جنگی را در افغانستان کودکان تشکیل می‌دهند، این نهاد افزوده که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به تسلیحات جنگی است.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد (یونیسف) در پیامی در پلتفرم ایکس نوشته است که با کمک اتحادیه اروپا در افغانستان، به کودکان می‌آموزد که مهمات منفجرنشده را بشناسند و از آنها دوری کنند.

براساس آمار کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ که چندی پیش منتشر شد، از ماه جنوری سال ۲۰۲۲ تا ماه جون سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۴۰ کودک در افغانستان بر اثر انفجار ماین یا مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ، کشته یا زخمی شده‌اند.

به گفته صلیب سرخ، این آمار ۶۰ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان (هزار و ۹۲ نفر) بر اثر انفجار ماین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ را تشکیل می‌دهد.

در گزارش این کمیته آمده است که مهمات و مواد منفجر ‌نشده و باقی‌مانده از جنگ، یک تهدید بسیار واقعی و دائمی برای غیر نظامیان در افغانستان است، اما تلاش‌ها برای پاکسازی ماین‌ها و سایر مواد انفجاری موفقیت‌‌آمیز نبوده است.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ گفته است با وجود این‌که جنگ در افغانستان کاهش یافته، اما تلفات بر اثر انفجار ماین و سایر مواد انفجاری از آگست ۲۰۲۱ به‌ بعد افزایش یافته است.

گفته می‌شود که نزدیک به ۶۰۶ کیلومتر مربع خاک افغانستان ملوث به ماین و مهمات انفجاری است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.