Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ ثور , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 49508
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 18 سپتامبر 2023 - 11:22 |

صادرات ماهانه بیش از ۸۰ هزار متر مربع قالین به بازارهای جهانی

صادرات ماهانه بیش از ۸۰ هزار متر مربع قالین به بازارهای جهانی

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالین در زون غرب کشور می‌گویند که ماهانه هشتاد تا صدهزار متر مربع قالین به بازارهای جهانی صادر می‌شود و میزان صادرات نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، مسوولان این اتحادیه اما می‌گویند که مستقیماً به بازارهای جهانی دسترسی ندارند بلکه قالین افغانستان از طریق پاکستان به بازار‌ کشورهای اروپایی و امریکایی فرستاده می‌شود.

محمدرفیع نادری، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالین در زون غرب، می‌گوید: «بررسی که در سال ۱۴۰۲ صورت گرفته حدوداً میشه گفت که ماهانه هشتاد تا صد هزار متر قالین به کشورهای مختلف صادر می‌شود.»

به گفته نادری، صادرات قالین معمولاً از طریق پاکستان به امریکا، کانادا، انگلستان، به کشورهای اروپایی و به بعضی کشورهای آسیایی صادر می‌شود.

با این حال، فروشندگان قالین در شهر هرات در انتظار مشتری اند، آن‌ها می‌گویند هرچند بازار فروش قالین بهتر شده است اما نمی‌توانند به‌گونه مستقیم قالین دست‌باف داخلی را به بازارهای جهانی بفرستند.

به گفته آنان، قالین افغانستان هنوزهم به نام کشورهای همسایه به بازارهای جهانی صادر می‌شود و می‌افزایند که نیاز است تا برای صنعت قالین در کشورهای جهان، بازاریابی صورت گیرد.

عبدالخالق قادری، فروشنده قالین، گفت: «حالی تاجر نمی‌آید، حالی جنس ما می‌رود پاکستان، از پاکستان به نام مال پاکستانی صادر می‌شود. سابق تاجر به هرات می‌آمد. حالی خیلی کم است، سال دو کانتینر یا سه کانتینر از هرات بیشتر بار نمی‌شود.»

در همین حال، ریاست صنعت و تجارت هرات می‌گوید که اخیراً روند صادرات قالین به بیرون از کشور بهتر شده است، بناء برای بهبود صنعت قالین و صادرات آن به بازارهای جهانی تلاش‌ها جریان دارد.

بشیرمحمد سیرت، رییس اداره صنعت وتجارت هرات، گفته است: «در هر زون به خاطر صادرات بهتر، کنترول و بسته‌بندی خوب جاهایی انتخاب شده است.»

به گفته سیرت، به خاطر صادرات قالین از هرات، یک مکان خاص در این ولایت مدنظر گرفته شده تا به شکل ستندرد پروسس و بسته‌بندی شود.

گفتنی است که روزانه در هرات هزاران فروشنده و تولیدکننده قالین مصروف این صنعت قدیمی هستند و امیدواراند تا بتوانند در آینده تولیدات خود را مستقیماً به بازارهای جهانی بفرستند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.