Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 49947
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 22 اکتبر 2023 - 22:30 |

تناقض‌گویی و دو‌رنگی طالبان؛ اعتراف از عدم مشروعیت یا نگرانی از فروپاشی؟

تناقض‌گویی و دو‌رنگی طالبان؛ اعتراف از عدم مشروعیت یا نگرانی از فروپاشی؟

گزارش آژانس خبری پامیر به نقل از روزنامه ۸ صبح، جامعه جهانی در دو سال پسین پیوسته خواستار ایجاد دولت فراگیر از سوی طالبان شده‌ است. این گروه اما رژیم خود را فراگیر می‌خواند و از کشورها می‌خواهد تا برای آنان نسخه نپیچند. به‌تازه‌گی سرپرست وزارت داخله طالبان گفته که بدون پشتی‌بانی مردم، رژیم این گروه دوام نخواهد کرد. او از مسوولان طالبان خواسته که در ظاهر و باطن یک‌رنگ باشند تا حکومت‌شان ادامه پیدا کند. همزمان معاون حقانی از بدرفتاری و بی‌حرمتی طالبان در قبال مردم پرده برداشته است. از سوی دیگر، رییس استخبارات این گروه برای کابل، گفته که برای پایداری رژیم طالبان باید فرمان‌های رهبرشان تطبیق شود. او دستورهای هبت‌الله را مبنای رضایت مردم و مشروعیت دینی توصیف کرده و از مقام‌های این گروه خواسته که آن را با احترام عملی کنند. با این حال، سیاست‌مداران مخالف طالبان می‌گویند که این گروه مشروعیت بومی و سنتی هواداران خود را به دلیل اعمال ممنوعیت، فساد و تعصب، از دست داده‌ و نگران فروپاشی این رژیم است.

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان، در دیدار با مقام‌های این گروه برای ولایت کابل، گفته که بدون پشتی‌بانی مردم، رژیم طالبان دوام نخواهد کرد. او تاکید کرده که مقام‌های طالبان باید در ظاهر و باطن یک‌رنگ باشند تا حکومت‌داری‌شان دوام پیدا کند. او افزوده است: «اگر در باطن خراب و در ظاهر خوب باشیم، خداوند ما را رسوا می‌کند و ما باقی نخواهیم ماند.»

سرپرست وزارت داخله طالبان و رهبر شبکه ‌حقانی که در دو دهه گذشته مسوول حمله‌های انتحاری و انفجاری در افغانستان شناخته می‌شود، از نارضایتی مردم ابراز نگرانی کرده و به مقام‌های این گروه هشدار داده است.

همزمان، محمد‌نبی عمر، معاون وزارت داخله طالبان، از بدرفتاری و بی‌پروایی مقام‌های این گروه در قبال مردم پرده برداشته است. او گفته است: «بعضی مراجعین در برخی جاها شکایت دارند که نزد یک والی یا قوماندان رفتیم، با من بی‌پروایی صورت گرفت و یا پای خود را در بالای میز گذاشته بود و یا بی‌توجهی به گفته‌های من داشت. برادران باید به این نکات خیلی متوجه شوید.» این مقام طالبان پیش از این، مردم‌سالاری را «فاحشه و خبیث» خوانده و گفته بود که برای از بین بردن آن تا زنده باشد می‌جنگد.

همچنان محمد‌عارف، رییس استخبارات این گروه برای کابل، گفته که برای پایداری «نظام شرعی» و رضایت مردم، باید فرمان‌های ملا هبت‌الله ‌آخوندزاده، رهبر غایب طالبان، با احترام خوانده و عملی شود.

این در حالی است که تناقض‌گویی و دو‌دسته‌گی مقام‌های طالبان در مورد کسب مشروعیت مردمی و جهانی، از دو سال به این سو ادامه داشته است؛ اما شهروندان و آگاهان امور سیاسی، می‌گویند که طالبان به تعهدات‌شان در قبال مردم و جامعه جهانی عمل نکرده‌اند.

شماری از باشنده‌گان کشور، تاکید می‌کنند که طالبان در رفتار و گفتارشان صادق نیستند. به گفته آنان، اظهارات اخیر برخی از مقام‌های این گروه مبنی بر کسب رضایت مردم، ترفندی برای مصروف‌سازی رسانه‌ها و افکار عامه است. جنیدالله، باشنده کابل، می‌گوید که بازی‌های لفظی مهره‌های استخباراتی طالبان، ریشه در فزون‌خواهی قدرت درون‌گروهی دارد و در ماهیت ضد مردمی آنان تغییری به میان نیامده است.

جمیله (مستعار) که خود را زندانی خانه‌گی می‌پندارد، می‌گوید: «طالب‌ها در دروغ گفتن بی‌جوره هستند. تفکر اکثریت‌شان ضد زن و ضد انسان است. اما وقتی بین خود بر سر قدرت اختلاف پیدا می‌کنند و باز از مردم سخن می‌زنند تا خواست‌های شخصی خود را مردمی جلوه دهند. اگر مردم مهم هستند، چرا شکنجه، سرکوب، وضع محدودیت و ممنوعیت روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند و صدای‌شان خفه می‌شود؟»

در همین حال، شماری از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان، می‌گویند که این گروه با وجود درک نارضایتی مردم، اما حاضر به پذیرش مردم‌سالاری نیست و به «استبداد و سرکوب مردم» ادامه داده است. خالد پشتون، سخنگوی شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید که شماری از مقام‌های طالبان احساس کرده‌اند که بدون رضایت مردم نمی‌توانند به حاکمیت‌ خود ادامه بدهند، اما برای کسب مشروعیت مردمی، باید تن به مردم‌سالاری واقعی بدهند. به گفته او، طالبان در تعصبات قومی، زبانی و گروهی غرق شده‌اند و رژیم‌شان بقا ندارد. او یکی از عوامل فروپاشی حکومت پیشین را نیز بی‌توجهی به خواست‌های مردم عنوان می‌کند.

سخنگوی شورای عالی مقاومت می‌افزاید که طالبان به عفو عمومی خود عمل نکرده و جان، مال و عزت مردم از دست این گروه در امان نیست. به گفته او، حتا کسی اختیار شخصی خود را در رژیم طالبان ندارد. او تصریح می‌کند که طالبان جایدادهای شخصی مردم را غصب و ضبط کرده‌ و خانه‌های افراد را بدون رضایت و اطلاع‌ قبلی تخریب کرده‌اند. آقای پشتون می‌افزاید: «حکومت طالبان ابداً بقا ندارد. صدای مردم شنیده نمی‌شود. افراد طالبان غرق در فساد و اندیوال‌بازی هستند. بیش‌تر جنگ‌جویان این گروه معاش نمی‌گیرند. نارضایتی در صفوف‌شان زیاد است. به‌طور یقین این سیستم را ادامه داده‌ نمی‌توانند. اکثریت رهبران طالبان پول‌های مردم را به شهرهای مختلف پاکستان می‌فرستند و جایداد می‌خرند. صفوف طالب‌ها این‌ها را می‌بینند و درک می‌کنند. شماری از رهبران طالبان درک کرده‌اند که با نارضایتی بزرگ روبه‌رو هستند.»

از سوی دیگر، عبدالله خنجانی، معین وزارت دولت در امور صلح حکومت پیشین، در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید که رهبری طالبان در دو سال گذشته درک کرده‌اند که مشروعیت قدرت نرم خود را از دست داده‌اند. آقای خنجانی می‌افزاید: «رهبری طالبان این واقعیت را خوب می‌دانند که در دو سال گذشته مشروعیت بومی، دینی و قدرت نرم گفتمانی خود را از دست داده‌اند و نگران یک قیام عمومی به‌ویژه‌ در حوزه غیرپشتون‌ها هستند.»

معین وزارت دولت در امور صلح حکومت پیشین تاکید می‌ورزد که تناقض‌گویی طالبان «از ادارک جمعی از وخامت وضعیت و نگرانی از دست دادن قدرت طالبان» نشأت می‌گیرد. آقای خنجانی می‌افزاید: «طالبان با ایجاد یک چتر در‌وغین زیر نام نظام اسلامی، با تبارز مصداق‌هایی مثل زن‌ستیزی قبیله‌ای، ترویج شکلیات فرهنگ جنوبی مثل لنگی، پیراهن و ‌تنبان و ساده‌سازی دین به پنج رکعت ‌نماز و روزه، در پی‌ تغذیه فکری حوزه طبیعی رای‌شان در میان پشتون‌های افغانستان می‌باشند. این در حالی است که اکثریت مردم افغانستان با بیزاری از طالب در پی فرار از کشور هستند.»

پیش از این کشورهای جهان به ‌شمول پاکستان و ایران که در به قدرت رسیدن طالبان نقش برجسته داشتند، بارها خواستار ایجاد دولت فراگیر که مبنای آن مشروعیت مردمی است، شده‌اند. این گروه نه‌تنها به مطالبات مردم و جامعه جهانی پاسخ قانع‌کننده نداده‌، بلکه همه فعالیت‌های مدنی و سیاسی را ممنوع کرده‌ است.

گفتنی است که طالبان در بیش از دو سال گذشته بدون توجه به رضایت عمومی، به بازداشت نیروهای امنیتی پیشین، زنان معترض، فعالان مدنی و فعالان رسانه‌ای ادامه داده‌اند. این گروه، در تازه‌ترین مورد به وکلای گذر در نواحی شهر کابل دستور داده که شهرت همه کارمندان دولت پیشین به استثنای کارمندان بخش صحی و معارف را در اختیار این گروه قرار دهند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.