Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ ثور , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 49882
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 20 اکتبر 2023 - 14:26 |

مرتضی بهبودی از زندان طالبان آزاد شد

مرتضی بهبودی از زندان طالبان آزاد شد

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که مرتضی بهبودی خبرنگار افغانستانی-فرانسوی از سوی طالبان آزاد شده‌است.

این سازمان شب گذشته ۲۶ میزان، با نشر اعلامیه‌ای گفته که آقای بهبودی روز چهارشنبه پس از دستور یک دادگاه طالبان، از زندان پلچرخی کابل آزاد شده‌است.

گزارشگران بدون مرز آزادی مرتضی بهبودی را پایان یک آزمون دردناک برای اثبات بی‌گناهی و یک منبع دائمی برای نگرانی، توصیف کرده‌است.

این نهاد گفته است که قضات یک دادگاه جنایی طالبان امروز آقای بهبودی را از همه‌ی اتهامات، از جمله جاسوسی، حمایت غیرقانونی از خارجی‌ها و کمک به افراد برای عبور از مرز‌ها تبرئه و تصمیم خود را مبنی بر آزادی او اعلام کرده‌است.

کریستف دلور، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که اکنون این نهاد در تلاش است که مرتضی ظرف چند روز آینده با همسر و خانواده‌اش در پاریس یکجا شود.

او از اعضای کمیته حمایت از مرتضی بهبودی و از همه‌ افرادی که برای آزادی او تلاش کرده‌اند، سپاسگزاری کرده است.

الکساندرا مستواجا، همسر مرتضی بهبودی گفته است: “با آزادی مرتضی، نور به دنیای من بازگشته و زندگی می‌تواند دوباره آغاز شود.”

او افزوده که “هیچ‌کس هرگز نباید تحت بازداشت خودسرانه و درد ناآگاهی از وضعیت یک عزیز قرار گیرد. باز هم می‌گویم روزنامه‌نگاری جرم نیست.”

گزارشگران بدون مرز گفته است که در نُه ماه گذشته به‌شدت از پرونده‌ی مرتضی بهبودی در برابر طالبان دفاع کرده است و کمیته‌ی پشتیبانی این نهاد در ساعات آینده اطلاعات بیشتری از آنچه در پشت صحنه رخ داده است، منتشر خواهد کرد.

مرتضی بهبودی در هفتم جنوری سال جاری میلادی، دو روز پس از ورود به افغانستان و هنگامی که می‌خواست اعتبار‌نامه خبرنگاری‌ را از وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان دریافت کند، از سوی استخبارات این گروه بازداشت شد.

از آن زمان تا اکنون نهادهای مختلف خبرنگاری و حقوق‌ بشری بارها خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط او شده بودند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.