Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ ثور , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 50644
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 26 نوامبر 2023 - 0:14 |

سفارت افغانستان در دهلی‌نو زیر فشار طالبان و هند به طور رسمی تعطیل شد

دیپلمات‌های دولت پیشین در سفارت افغانستان در دهلی‌نو اعلام کردند که این سفارت زیر فشار طالبان و هند به طور رسمی تعطیل شده‌است.

این سفارت روز جمعه ۳ قوس، با نشر اعلامیه‌ای گفته که تمامی خدمات دیپلماتیک و قونسولی خود را در دهلی‌نو، متوقف کرده و سفارت رسماً تعطیل شده‌است.

در اعلامیه این سفارت آمده که با وجود هشت هفته انتظار، هند ویزای دیپلماتان افغانستان را تمدید نکرد و با توجه به فشار مداوم دولت این‌ کشور و طالبان برای واگذاری سفارت، کارمندان آن با یک انتخاب دشوار روبه‌رو شدند.

اعلامیه افزوده، “به دلیل چالش‌های مداوم دولت هند، این تصمیم به دنبال توقف قبلی سفارت در ۳۰ سپتمبر ۲۰۲۳ انجام شد به این امید که موضع دولت هند به طور مطلوب تغییر یابد تا ماموریت سفارت جمهور اسلامی افغانستان بتواند به طور عادی به کارش ادامه دهد.”

این سفارت همچنین گفته است: “در حالی‌که می‌دانیم برخی ممکن است تلاش کنند این حرکت را یک درگیری داخلی توصیف کنند، چون ادعا می‌شود، دیپلمات‌هایی که بیعت خود را با طالبان تغییر داده‌اند، در این موضوع دخالت دارند، اما ما تأکید می‌کنیم که این تصمیم نتیجه تغییرات گسترده‌تر در سیاست و منافع است.”

به گفته این سفارت، در حال حاضر هیچ دیپلمات افغان در هند باقی نمانده و کسانی که در این سفارت باقی مانده‌اند، همه وابسته به طالبان هستند که به وضوح در جلسات آنلاین این گروه شرکت می‌کنند.

سفارت افغانستان تصریح کرده است: “دیپلمات‌های جمهوری اسلامی افغانستان این ماموریت را صرفا به دولت هند واگذار کرده‌اند. اکنون این برعهده دولت هند است که در مورد سرنوشت این ماموریت تصمیم‌گیری کند، آیا بسته‌ماندن آن را حفظ کند یا گزینه‌های جایگزین، از جمله امکان واگذاری آن به دیپلمات‌های طالبان را در نظر بگیرد.”

در اعلامیه تاکید شده که دولت هند طبق مفاد کنوانسیون وین ۱۹۶۱ از این سفارت، نماینده‌گی‌های دیپلماتیکش در شهرهای دیگر و‌ نیز دارایی‌ها و حساب‌های بانکی (شامل ۵۰۰ هزار دالر پول‌ نقد) که جزییات آن در یک‌ گزارش ۱۱۰ صفحه‌ای به وزارت امور خارجه آن کشور شریک‌ شده است، محافظت کند.

آنان همچنان خواسته‌‌اند که بیرق ملی افغانستان طی مدت تعطیلی بر فراز این سفارت و اموال آن در اهتزاز باشد.

این سفارت خاطرنشان کرده که پیش از این تلاش‌هایی برای خدشه‌دار کردن وجهه آن با فرستادن دیپلماتان از سوی طالبان انجام شده است.

گفتنی است که ماموریت دیپلماتیک جمهوری اسلامی افغانستان در هند پس از ۲۲ سال پایان می‌یابد.

 

آژانس خبری پامیر.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.