Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ ثور , ۱۴۰۳ - 13 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 50434
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, سیاسی تاریخ انتشار : 19 نوامبر 2023 - 21:36 |

نتایج عملی همگرایی اورآسیا

نتایج عملی همگرایی اورآسیا

همه دولت های عضو اتحادیۀ اقتصادی اورآسیا به موجودیت نتایج مثبت از کار این اتحادیه اعتراف مینمایند. نظر به نتایج فعالیت های اتحادیه طی چندین سال، میتوان با اطمینان گفت که پروژۀ همگرایی موفقانه در حال انکشاف بوده و منفعت های مشخصی را برای اقتصاد های ملی، جامعۀ تجارتی و اتباع کشور های عضو ببار آورده است.

یگانه زون گمرکی ایجاد گردیده است. کُد (قانون) گمرکات اتحادیه از ۱ جنوری سال ۲۰۱۸ میلادی مرعی الاجرا میباشد. این قانون خصلت جامع داشته و نماینده های جامعۀ تجارتی فعالترین سهم را در تدوین آن داشته اند.

تسهیل و ساده سازی پروسیجر های گمرکی، از جمله از طریق استفاده از شیوه های الکترونیکی برای اظهار نامه های گمرکی و سایر موارد یکی از اولویت های اصلی قانون گمرکات تلقی میگردد. چنین مقررات جدید متناسب با تجارب پیشرفتۀ جهانی بوده و در بعضی جهات، حتی از تجارب جهانی پیشی گرفته اند. معیاد برای طی مراحل گمرکی کالا ها در این قانون واقعاً تقلیل داده شده است و از تعداد اسناد مورد نیاز برای طی مراحل کاسته شده است که این امر بنوبۀ خود مفهوم کاهش مخارج و ضایعات متصدی های اقتصادی را ارائه میکند. مناسب ترین میکانیزم معاملات با ارگان های دولتی کشور های عضو اتحادیه برای حلقات تجارتی در قانون گمرکات نیز پیشبینی گردیده است.

الی آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی، در اتحادیه پلان گردیده تا پروسۀ ایجاد بازار های مشترک گاز، نفت و مواد نفتی و همچنان بازار های انرژی برق و مالی بپایان برسد.

یگانه بازار خدمات بدون وقفه در حال شکل گیری میباشد. استفاده از مقررات واحد در سکتور های مختلف فرصت داده است تا پروسیجر های پیشبرد تجارت حد اکثر تسهیل و ساده شوند. اکنون تاجران میتوانند جواز های فعالیت های خود و جواز های کار کارکنان خود را در یک دولت دیگر اتحادیه دریافت نمایند بدون اینکه پروسیجر های تأسیس شرکت ها را مکرراً سپری نمایند.

پروسۀ ایجاد یگانه بازار ادویه جات در چهارچوب اتحادیه بپایان رسیده است که در نتیجه، گذار از مقررات ملی تنظیم امور به مقررات واحد اتحادیه تأمین گردیده است. یک سیستم معلوماتی مخصوص برای راجستر محصولات مربوطه ایجاد گردیده است که استفاده از این سیستم به ارتقای شفافیت در بازاز ادویه جات، کاهش قیمت ها و همچنان تنزیل سهم محصولات جعلی کمک خواهد نمود.

در چهارچوب اتحادیه از متود های پیشرفته در امر دیجیتال سازی پروسه های اقتصادی فعالانه استفاده میگردد.

یگانه سیستم مشترک معلوماتی در حال ایجاد میباشد که برای تأمین تبادلۀ معلومات و اسناد الکترونیکی بین دولت ها در چهارچوب اتحادیه و همچنان ایجاد منابع معلوماتی مشترک برای دولت های عضو اختصاص داده شده است. پروسس دیجیتالی (Digital Transformation) صنایع، بازار های کالا ها، خدمات، سرمایه و نیروی کار، پروسه های اداری، منجمله از بابت ایجاد زیرساخت مورد ضرورت در نظر گرفته شده است.

ابتکارات مربوطه در عرصه های ترانسپورت، صنعت، بازار کار و تنظیم امور تخنیکی قبلاً منظور گردیده اند. بخصوص، در ماه جولای سال ۲۰۲۱ میلادی، اولین پروژۀ دیجیتالی مشترک در منطقۀ اورآسیا تحت نام «سیستم یکنواخت جستجو «کار بدون سرحد» به بهره برداری سپرده شده است. این پروژه دسترسی به معلومات مبنی بر جا های خالی کار و متقاضیان کار را میسر میسازد که در سیستم های معلوماتی دولت های عضو اتحادیه قابل دریافت میباشند.

کار برای محو موانع از سر راه تردد آزاد کالا ها، خدمات، سرمایه و نیروی کار در بازار داخلی اتحادیه اساس سیستم را تشکیل میدهد.

عرصۀ تنطیم امور تخنیکی همیشه در حال تکمیل میباشد. این عرصه دسترسی اتباع دولت های عضو اتحادیه به کالا های با کیفیت را فراهم میسازد.

توجه خاص به دفاع از حقوق کتگوری های آسیب پذیر مصرف کنندگان در دولت های عضو اتحادیه (اطفال، بزرگ سالان و معلولین) معطوف گردیده است. بویژه، اسنادی تهیه میشوند که بر اساس آن، دسترسی اتباع به معلومات راجع به کالا ها در فارمت مناسب تأمین میگردد.

برداشتن محدودیت ها بر جابجایی نیرو کار بین دولت های عضو یکی دیگر از مسیر های دارای اولویت در فعالیت های اتحادیه پنداشته میشود. پیشرفت در این عرصه بصورت قابل ملاحظه به تعمیق معاملات اقتصادی بین کشور های عضو اتحادیه کمک خواهد نمود.

اکنون اتباع کشور های عضو اتحادیه نیاز ندارند تا برویت پاسپورت های خود، کارت های مهاجرت را حین عبور از سرحدات داخلی کشور های عضو اتحادیه خانه پری نمایند، در صورتیکه مدت اقامت شان از تاریخ دخول بیشتر از ۳۰ شبانه روز نباشد. مدت اقامت کارکنان و اعضای خانواده شان در خاک دولت های کار فرما براساس مدت اعتبار قرارداد کار تعیین میگردد. علاوه برآن، اتباع کارگر کشور های عضو اتحادیه دیگر نیاز ندارند که اسناد های اجازه دهنده، بشمول امتیاز نامه (Patent) ها و یا جواز های کار را تهیه کنند.

تأمینات اجتماعی برای اتباع کارگر کشور های عضو اتحادیه مطابق به همان شرایط و همان ترتیب فراهم میگردد که برای اتباع دولت های کارفرما در نظر گرفته شده است.

آژانس خبری پامیر.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.